De Gendt deelt zorgen over veiligheid tubeless-hookless-combinatie: 'Een ontwikkeling die me niet aanstaat'

Thomas De Gendt is nooit op zijn mondje gevallen en deelt dan ook zijn mening over de volgens hem meest zorgelijke ontwikkeling van de sport.

De Gendt

Vorig jaar vertelde De Gendt al eens over ploegmaten Lennert Van Eetvelt en Victor Campenaerts, die tijdens de Vuelta a España met uien in hun sokken sliepen om ziekte te voorkomen. In gesprek met De Rode Lantaarn gaat De Gendt ook in op de vraag wat hij ziet als de meest zorgelijke ontwikkeling in de wielersport.

Fabrikanten

De veiligheidskwestie is een heet hangijzer in de wielersport, en dat vindt De Gendt ook. Hij komt met een specifiek voorbeeld dat volgens hem geen goede zaak is: de combinatie van tubeless-banden met hookless-velgen. "Dat vind ik de meest zorgwekkende ontwikkeling in de sport. Hetgeen waar ik het meest bang voor ben."

De Belg, die afgelopen seizoen stopte en zich nu focust op gravelwedstrijden, legt uit: "De velg heeft haakjes om de band vast te houden, maar tegenwoordig hebben sommige fabrikanten een rechte wand, zeg maar. Dat is dus hookless. Daardoor zit de band gewoon in de velg en kan het heel makkelijk er vanaf als je geen binnenband hebt. Dat is dus tubeless."

Dat systeem heeft al eens voor een valpartij gezorgd bij De Gendt, nadat de band van de velg schoot. "Ik ben daardoor vorig jaar gevallen in de UAE Tour. Ik vind dat een technische ontwikkeling die niet per se zou moeten. Een ontwikkeling die me niet aanstaat."

Voordelen

De Gendt vertelt vervolgens waarom het systeem wel haar intrede in de wielersport heeft gedaan. "Fabrikanten zoeken altijd naar nieuwe dingen omdat ze het moeten kunnen verkopen, maar het is niet altijd de veiligste oplossing. Veel zaken zijn vooruit geduwd naar de renners, die ermee moeten rijden, zonder voldoende getest te zijn. Wij zijn de eerste testpersoon, en dat is zorgelijk."

Er zijn ook voordelen, maar die zijn er volgens De Gendt in de eerste plaats vooral voor de fabrikant. "Het is vooral goedkoper om hookless-velgen te maken. Dat is hun grootste voordeel. En het is een voordeel dat de band makkelijker er vanaf gaat als je lek rijdt, maar ik weet niet of dat nou zo'n voordeel is tegen vijftig kilometer per uur..."