/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2FSee4blAfSyiYFe1739004429.jpg)
Meeus, die we afgelopen winter spraken over zijn ontwikkeling en regelmatige trainingsmaat Mathieu van der Poel, zag het iedere dag misgaan in de Franse rittenkoers. Op de eerste dag al onveilige situaties, terwijl op dag twee zijn teamgenoot Maxim Van Gils uitviel nadat er een auto op het parkoers kwam. Een situatie die bovendien veel erger had kunnen aflopen.
Vrachtwagens
Meeus vertelt in Het Nieuwsblad over de situatie in de Ster van Bessèges. "Auto's die half op de baan geparkeerd stonden. Vrachtwagens zelfs, na blinde bochten."
Na de valpartij van Van Gils is er overleg geweest in de Whatsapp-groep van de rennersvakbond CPA. "Het moest beter. De meeste teams zaten daarin op dezelfde lijn: we zouden starten om de organisatie nog een kans te geven, maar zodra zich een onveilige situatie voordeed, zouden we stoppen. Iedereen kon zich daarin vinden. Ook de organisatie en de UCI."
Na ruim tien kilometer volgde een volgende gevaarlijke situatie met voertuigen op de weg. "We zijn gestopt en hebben gediscussieerd met de organisatie. Zij lieten weten dat er gewoon niet genoeg auto’s en motards waren om de problemen echt op te lossen."
UCI
Het Red Bull-BORA-hansgrohe van Meeus stapte uit koers, maar niet iedere ploeg deed dat. "Eigenlijk heb ik daar geen begrip voor, neen. Nu is het relatief goed afgelopen, maar wat als er een auto op het parkoers komt in een afdaling? Dan zegt iedereen: 'Waren we toch maar gestopt.'"
Meeus is vooral niet te spreken over het handelen van de UCI. De internationale wielerunie liet de keuze aan de renners. "Ik vind het raar. ’s Ochtends was er bij iedereen unanimiteit: ‘We geven het nog een kans, tot er opnieuw iets gebeurt.’ Maar als het zover is, moeten wij toch als renners kiezen."
"Onze ploegleider had het vooraf nog gevraagd aan een UCI-commissaris: ‘Zou jij je kind laten koersen in deze omstandigheden?’ Hij zei dat hij dat niet zou doen, maar uiteindelijk wordt dan toch geen beslissing genomen."
- Cor Vos