/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2FWpo58DhubFpCGt1739004916.jpg)
De kleine Franse etappekoers De Ster van Bessèges werd de afgelopen dagen ontsierd door tal van incidenten met auto's op het parkoers. Tijdens de etappe van vrijdag was de maat vol bij enkele ploegen. Analist Sep Vanmarcke snapt wel hoe de chaos kon ontstaan in in Zuid-Frankrijk.
Vanmarcke over niet afgezete wegen
Want chaos was het. Na het zoveelste incident kozen Decathlon AG2R La Mondiale, Soudal Quick-Step, EF Education-Easypost, INEOS Grenadiers, Lidl-Trek, Red Bull-BORA-hansgrohe, Unibet Tietema Rockets en Uno-X Mobility ervoor de koers te verlaten. Ook stapten er nog enkele renners 'op persoonlijke titel' af.
Vanmarcke, inmiddels noodgedwongen gestopt vanwege hartproblemen, reed de koers zelf in 2019, 2021 en 2023. Hij kent de gebruiken van de wedstrijd dus, en daarom verrast het hem niet dat het nu zo uit de hand is gelopen.
"Ik weet hoe de wegen er afgezet worden of eerder niet afgezet worden. Een ‘zwaantje’ (een motoragent, red.) rijdt voor de koers uit en doet ‘in het passeren’ teken naar inkomend verkeer dat ze moeten stoppen", schrijft hij als huisanalist van Het Nieuwsblad.
Schuld bij UCI en organisatie
De Belg legt uit wat er daarna volgens hem is misgegaan. Hij neemt de automobilisten in kwestie niks kwalijk. "Niet elke automobilist kent de koers. Eens de kopgroep gepasseerd is, zijn er veel die denken dat ze vrije baan hebben. Dan krijg je wat we nu twee dagen na elkaar hebben gezien: auto’s die richting peloton rijden. Leg de schuld vooral niet bij de chauffeur."
Vanmarcke is voor de organisatie en de UCI niet zo vergevingsgezind. "Ik stoor mij aan de manier waarop de organisatie en de UCI de situatie in Bessèges heeft aangepakt. Ik heb begrepen dat er voor de derde etappe al een overeenkomst was, na overleg in de whatsapp-groep van rennersvakbond CPA. Conclusie daar: als er zich een nieuw incident voordoet, dan houdt het op.’ Ook de UCI ging daarmee akkoord."
- Cor Vos