Ewan raadt opvallende Milaan-Sanremo-tactiek aan voor Pogacar om Van der Poel te breken: 'Juist rustig de Cipressa op en daarna vol gas'

Caleb Ewan werd twee keer tweede in Milaan-Sanremo. Dit jaar is hij er niet bij, maar hij heeft desondanks een opvallend advies voor Tadej Pogacar.

Ewan

Milaan-Sanremo is volgens velen de moeilijkste koers om te winnen voor Pogacar. De laatste twee jaren botste hij op een betere of gelijkwaardige Mathieu van der Poel. Tim Wellens vertelde al dat UAE Team Emirates-XRG de Cipressa dit jaar in minder dan negen minuten gaat oprijden om het zo zwaar mogelijk te maken. Caleb Ewan zou het echter anders aanpakken.

Turcino

De Cipressa volle bak oprijden zou volgens het grote publiek in het voordeel moeten spreken van Pogacar, maar juist daar is Caleb Ewan het niet mee eens. Hij vertelt in The Geraint Thomas Cycling Podcast over de Milaan-Sanremo-kansen van de Sloveen. "Het zal moeilijk worden voor Pogacar om Milaan-Sanremo te winnen. Vooral door de renners van nu die tussen klimmers en sprinters inzitten, zoals Van der Poel."

De zwaarste klim van Milaan-Sanremo is de Turchino, maar daar het verschil maken is volgens Ewan onmogelijk. "Het peloton zal een beetje uit elkaar worden gereden en er zullen renners zijn die het daar moeilijk gaan krijgen, maar dan is het nog 150 kilometer te gaan naar de finish."

Ook op de drie Capi's is het praktisch onhaalbaar voor Pogacar om het verschil te maken, stelt Ewan. "Je kunt het hard maken, maar dan vooral voor renners als ik ben. Voor een renner als Van der Poel of Van Aert (die niet meedoet, red.) ga je het daar nooit zo hard maken dat ze het echt moeilijk krijgen. Zij klimmen goed genoeg, die beklimmingen zijn in het wiel bovendien niet al te moeilijk."

Cipressa

De finale start met de Cipressa, met de top op een kleine twintig kilometer van de meet. "Normaal zou een renner als ik niet met de besten over die beklimmingen moeten komen, maar als je goed gepositioneerd zit in het wiel, dan kan het een stuk makkelijker worden. Wat ook meespeelt: iedereen weet dat hij iets gaat ondernemen en er zijn geen plekken in Milaan-Sanremo waar je iemand kunt verrassen."

Bovendien is het stuk tussen de Cipressa en Poggio dusdanig in het nadeel van de vluchters dat het zelfs voor Pogacar moeilijk zal worden om vooruit te blijven. "Dat stuk is in het wiel zo makkelijk. Als je aanvalt ben je moe als je de Poggio oprijdt, terwijl achter je renners zitten die tien kilometer in het wiel hebben gezeten. En na de Cipressa zijn ook altijd nog teamgenoten aanwezig om te achtervolgen."

Poggio

Ewan zou dan ook een andere tactiek gebruiken als hij Pogacar was. "De fout die hij in het verleden heeft gemaakt is in mijn ogen juist dat hij het te zwaar heeft gemaakt op de Cipressa. Dat maakte de koers tussen de Cipressa en Poggio heel makkelijk. Meer renners waren gelost, terwijl de lead-out naar de Poggio normaal volle bak is. Ik herinner me een jaar dat ik 500 watt in het wiel reed nog voordat de Poggio startte."

De tactiek van Pogacar zorgde dus voor een omgekeerd effect, denkt Ewan. "De aanloop werd daardoor makkelijker, waardoor de renners die hij moest lossen frisser waren. Zijn beste gok is in mijn ogen om juist rustig over de Cipressa te gaan en zoveel mogelijk teamgenoten over te houden. En daarna een volle lead-out doen naar de Poggio."