Servais Knaven zit voortaan in de neutrale volgauto: 'Als renner en ploegleider vond ik altijd dat ze in de weg reden'

Servais Knaven werkt tegenwoordig voor Shimano, waar hij de neutrale service in koersen in de Benelux en Frankrijk leidt, maar ook zelf in de volgauto zit.

servais knaven

Parijs-Roubaix en een rit in de Tour de France. Dat zijn de hoogtepunten uit de actieve carrière van Servais Knaven. Na zijn profloopbaan maakte hij furore als sportief directeur bij Team Sky. Vorig seizoen was de 53-jarige Nederlander in diezelfde rol te bewonderen bij de vrouwenploeg AG Insurance-Soudal Team. Inmiddels is hij opnieuw achter het stuur gekropen, maar dan in een totaal andere, neutrale rol...

Shimano

Knaven zit tegenwoordig namelijk in de neutrale volgauto, bekend van de opvallende blauwe kleur. Hij is coördinator bij Shimano Benelux en Frankrijk en leidt de neutrale service in wielerkoersen in deze regio. Dus ook in het Vlaamse voorjaar en straks in de zomer in de Tour de France.

Tegen In de Leiderstrui vertelt Knaven over zijn nieuwe job, waarbij hij zelf ook achter het stuur kruipt. "Het is anders rijden met de neutrale auto dan met de volgauto. Je moet vooruitdenken en weten wat er gaat gebeuren. Er gebeurt vaak niets, tot je in de finale komt en er plots werk aan de winkel is."

"Wij zijn neutraal, dus onze auto zit vol met allerlei verschillende wielen, fietsen, pedalen en banden. Op zo'n dag als de Omloop Het Nieuwsblad hebben we zes auto's en twee motoren, voor de mannen- en vrouwenkoers samen. Per koers hebben we dan 42 setjes wielen mee Het is dus heel georganiseerd", illustreert Knaven.

Chris Froome op de Mont Ventoux

Zijn nieuwe rol heeft bij Knaven de ogen geopend. "Je staat er niet zo bij stil wat de neutrale service doet, todat je er zelf inzit. Als renner en ploegleider vond ik ook altijd dat ze in de weg reden. Als renner had ik liever geen wiel van ze, want je weet nite wat je krijgt."

Van dat idee wil hij af. "Daar willen we op inspelen, met het beste materiaal dat Shimano heeft. Dat vertel ik ook aan de mensen die ik ken: ze hoeven niet bang te zijn dat het geen goed wiel is. Op dat vlak is het enorm verbeterd."

"We weten allemaal wat er met Chris Froome gebeurde op de Mont Ventoux", benoemt Knaven een treffend voorbeeld. "Dat die fiets een fiets met toeclips kreeg waar hij niet op paste. Die tijden zijn voorbij."