Richard Plugge: 'Belangrijk dat we aan de basis op Nederland focussen, maar met de ploeg ontstijgen we nationaliteiten'

Richard Plugge verraste deze week vriend en vijand door Rabobank aan te kondigen als nieuwe sponsor van Team Visma | Lease a Bike en het Nederlandse wielrennen.

Plugge

Net voor Plugge het podium betrad om in Utrecht de nieuwe sponsorovereenkomst met Rabobank toe te lichten, kreeg hij een bericht van Koen Bouwman. De renner van Team Jayco-AlUla stuurde een foto van zichzelf van vroeger tijdens een Dikke Banden Race. Daar waar het allemaal begon voor de Achterhoeker.

Basis

Het bericht zorgde voor een lach op het gezicht van de teammanager van Team Visma | Lease a Bike. "Over tien jaar zou ik graag zien dat we weer zo'n generatie hebben die begonnen is met een shirt van Visma met Rabobank als sponsor erop. Dat zou fantastisch zijn, dat is het overkoepelende idee. Als ze dan uiteindelijk ook nog bij Team Visma | Lease a Bike gaan schitteren, zou dat helemaal mooi zijn."

Laat duidelijk zijn: dat Rabobank als sponsor instapt, betekent niet dat de profploeg nu volledig Nederlands is, erkent Plugge. "Het belangrijkste is dat we aan de basis op Nederland focussen", aldus Plugge. "Dat doen we met Ready2Race Dikke Banden Races en CyclingClassNL. Daar zal Rabobank samen met de KNWU en onze ploeg veel energie insteken."

"Maar met de hoofdmacht willen we de nummer één ter wereld zijn. Dat zou met Nederlanders kunnen, maar als dat met een Deen of Belg is, zijn we daar ook blij mee. Wij zijn een topsportorganisatie en willen de Tour de France winnen. Daarin maken we keuzes die nationaliteiten ontstijgen. Onze cultuur is onze cultuur als ploeg, en daarin passen meerdere nationaliteiten."

20.000 kinderen

Toen Plugge anderhalf jaar geleden Stefaan Decraene van Rabobank benaderde voor een kop koffie, werd dan ook meteen gesproken over een plan om de gehele piramide te stimuleren. En niet alleen de profploeg. "Van daaruit is dit hele plan ontstaan, in samenwerking met onze teams en externe sportmarketeers. Het masterplan dat we toen hebben afgesproken zie je nu hier."

De grote uitdaging is om jonge jongetjes en meisjes kennis te laten maken met de wielersport. Plugge gelooft er heilig in dat dat gaat gebeuren. "Rabobank gaat financieel bijdragen aan Ready2Race, maar we krijgen ook een betere toegang tot lokale gemeenten door de bank. Ze hebben door het gehele land kantoren. We hebben in 2024 170 Ready2Race-Dikke Banden Races georganiseerd. We hebben 20.000 kinderen op een fiets gezet, maar dat willen we verdubbelen."

De races zijn de onderste steen van de piramide, want vervolgens is het aan de KNWU en de verenigingen. Daarom is het ook zo belangrijk dat via Rabobank en TeamNL geld vrijkomt voor de KNWU, aldus Plugge. "Dan kan de ontwikkeling van jongeren verder worden opgepakt. Kinderen die meedoen aan Ready2Race moeten wel worden opgevangen, zodat ze ook kunnen blijven wielrennen."

Potentieel

Dat een zak geld er niet meteen voor zorgt dat er meer kinderen gaan fietsen, daar wil Plugge niets van weten. "Geloof me, het potentieel is er echt. Kinderen vinden het geweldig om rondjes rondom de kerk te rijden. En iedereen voelt zich winnaar. Iedereen vindt het een geweldige sport, maar kinderen moeten wel weten dat wielrennen een sport is."

"Je loopt er tegenwoordig niet zomaar meer tegenaan. Wij zorgen ervoor dat die kinderen er wél tegenaan lopen. Door Dikke Banden Races, maar ook door clinics op school te geven. Daar komen gewoon mensen uit voort die naar een club willen. Ze moeten alleen wel worden opgevangen, en daar moeten de clubs bij worden geholpen."