🎥 Visma | Lease a Bike gaat Ronde van Vlaanderen in speciaal shirtje rijden, ploeg licht tip van de sluier op

In een fimpje deelt Visma | Lease a Bike een nieuw shirtje voor de acht uitverkoren renners die straks de Ronde van Vlaanderen mogen rijden! 

wout van aert van visma | lease a bike

Visma | Lease a Bike (of eerder Jumbo-Visma) rijdt al een paar seizoen in een shirtje waar niet al te veel aan verandert - het afgelopen seizoen zelfs helemaal niks, behalve wat sponsoren.

Visma moet shirtje altijd aanpassen voor Tour

In de Tour de France zal het shirtje sowieso weer een verandering doormaken. Niet alleen omdat Rabobank dan de plek van Betcity als subsponsor op het shirtje overneemt (aan de zijkant), maar ook omdat de ploeg daar niet in een overwegend geel tenue mag rijden. De leiderstrui in de Tour heeft immers dezelfde kleur.

Voor de Tour pakte Visma | Lease a Bike daarom al uit met bijzondere ontwerpen. In 2022 reden ze met een shirtje dat was geïspireerd op de Hollandse Meesters - vooral op Vincent van Gogh als je het aan ons vraagt (maar we zijn meer wielerkenners dan kunstkenners...). Vorig jaar heette het shirtje The Renaissance, omdat de Tour in Florence startte.

Nu ook in Vlaanderen met 'The Wingbeat'

Maar dit seizoen pakken ze ook bij de Ronde van Vlaanderen uit met een speciaal shirtje. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. De ploeg verdient er natuurlijk geld mee omdat veel wielerfans zo'n shirtje willen kopen. Visma | Lease a Bike verdient hier nog eens extra aan omdat ze geen kledingsponsor voor hun wielershirts hebben - AGU was dat eerder, maar is dat niet langer nadat het in financieel zwaar weer verkeerde.

Het shirtje voor de Ronde van Vlaanderen krijgt als naam The Wingbeat mee. Als je hem als eerste helemaal wil zien, kun je je hier vrijblijvend opgeven om op de hoogte te blijven; de ploeg verloot onder die mensen een getekend Wingbeat-shirtje.

In dit filmpje van de social media van de ploeg zie je alvast een beetje hoe het shirtje eruit zal geen zien. Het lijkt geen revolutionair ander ontwerp te zijn, want geel en zwart zijn gewoon de hoofdkleuren.

Het is de afgelopen jaren een trend bij wielerploegen om een paar keer per jaar in een bijzonder shirtje te rijden. Bijna elke ploeg doet dat nu, omdat het commercieel interessant is. Bij EF Education-EasyPost zijn ze een beetje de trendsetter op dat gebied.

Vanwege hun roze tenue moeten zij in de Giro verplicht met een alternatief shirtje rijden. Met name in 2020 pakten ze uit. In die Giro reden ze in hun inmiddeld befaamde eendenshirt. Skateboardmerk Palace heeft een misvormde Donald Duck-achtige in het logo en die prijkte op het drukke shirt.