/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2FNMSae5Rl5BBf1c1741336418.jpg)
De wielerploeg van Mathieu van der Poel staat voor een uitdaging. Deceuninck heeft vrijdag aangekondigd dat het na dit seizoen stopt als naamsponsor van Alpecin-Deceuninck. Dat betekent dat het Belgische WorldTour-team op zoek moet naar een vervanger. Het bedrijf stopt ook als naamsponsor van de vrouwenploeg: Fenix-Deceuninck.
Sinds 2022
Deceuninck is een West-Vlaamse producent van PVC-systemen voor ramen en deuren. Het is sinds 2022 naamsponsor van zowel de mannen- als de vrouwenploeg. Daarvoor was het bedrijf nog naamsponsor van de ploeg van Patrick Lefevere, dat toen door het leven ging als Deceuninck-Quick Step.
Uitvoerend voorzitter Francis Van Eeckhout van Deceuninck blikt in een persbericht terug op de succesvolle jaren. "Door de vele sportieve successen en professionele aanpak van het team, slaagden wij erin om de bekendheid van ons merk te versterken", aldus de Belg.
Het West-Vlaamse bedrijf blijft het nog wel shirtsponsor van de ploeg van Van der Poel. "We hebben een uitstekende relatie met het team. Dat verklaart ook waarom we het nieuws nu al wereldkundig willen maken. Het management heeft op die manier de handen vrij om met potentiële opvolgers in gesprek te gaan", geeft Van Eeckhout aan.
Uitdaging voor Roodhooft
Philip Roodhooft spreekt in het persbericht lovend over Deceuninck. De algemeen manager van Alpecin-Deceuninck spreekt van een uitdaging voor zijn ploeg. "De dankbaarheid voor het engagement is veel groter dan de teleurstelling om een stap terug te zetten."
"Uiteraard creëert dit een uitdaging voor ons als team. Maar we zijn tijdig op de hoogte gebracht en we stellen als in het werk om opnieuw een solide tweede naampartner aan te trekken", aldus Roodhooft.
- Cor Vos