/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2FFDON1DUDT0vmTi1741340533.jpg)
In onze seizoengids (hier te bestellen, alles over wielerseizoen 2025 staat erin!) gaan we op bezoek bij het Nederlandse blok van XDS Astana. Met Wout Poels, Mike Teunissen, talent Darren van Bekkum en de vorig seizoen al aanwezige Ide Schelling en Cees Bol is er sprake van een Nederlandse enclave.
We spraken uitgebreid met Ide Schelling, over zijn toch wat moeizame eerste jaar bij de ploeg. De communicatie verliep stroef bijvoorbeeld. Maar het gaat nu stukken beter - en ook sportief hoopt de Hagenees uit een dal te klimmen.
Schelling kon niet communiceren met ploegleiders
Sportief was het dan niet om over naar huis te schrijven, maar Schelling heeft het over het algemeen naar zijn zin bij XDS Astana Team. Ondanks dat de communicatie niet altijd even vlotjes verliep in zijn eerste jaar. Gevraagd naar een voorbeeld vertelt Schelling er meerdere te hebben, maar dat hij geen specifieke voorbeelden wil geven.
“Met sommige ploegleiders was er soms gewoon amper communicatie, omdat ze amper Engels spreken. In de Vuelta a España waren er enkel Italiaanse en Kazachse ploegleiders mee. Daar gingen de teammeetings in het Italiaans en werd er verder niets voor mij vertaald. Gelukkig is dat probleem nu aangepakt met de komst van verschillende Engelstaligen in de staf. Daar ben ik blij mee, want soms schoot het niet op."
Zware Vuelta
De Vuelta a España van vorig jaar was sowieso een dieptepunt voor Schelling. “Ik reed voor mijn doen goede wattages, maar ik werd telkens bij de eerste tien gelost.”
Eerlijk vertelt hij dat het zeer ontmoedigend was en dat hij zich in die drie weken geen moment heeft vermaakt. “De wielersport is zo anders geworden vergeleken met mijn eerste profjaar. Sinds 2020 is er veel meer geld bijgekomen en zat zie je terug in de professionalisering. Het houdt in dat jongens die het meer op de oude manier deden, zoals ik, niet meer mee kunnen."
"Ik moet evolueren, want anders val ik buiten de boot. Een FTP (gemiddeld vermogen dat je een uur kunt volhouden, red.) van 360 watt op mijn gewicht is niet meer genoeg, terwijl je daar een paar jaar terug nog weleens een resultaat mee kon rijden."
Schelling heeft gewikt en gewogen, maar gaat in 2025 daarom mee in die professionaliseringsslag. "Tijdens de Vuelta heb ik gedacht: wil ik dit wel? Daar ga ik niet over liegen, maar uiteindelijk wegen de mooie kanten van de sport zwaarder dan de mindere." We houden 'm in de gaten!
- Cor Vos