Giro-baas Vegni laat proefballon op: 'Er zijn te veel teams die alle grote rondes rijden, terwijl ze dat misschien niet eens willen' 

In het Wildcard Wilde Westen waarin we ons bevinden, komt Giro-baas Mauro Vegni met een interessante suggestie. 

mauro vegni

De wielerwereld zou de wielerwereld niet zijn als er weer een soap gaande is. Ditmaal die van de wildcards voor grote rondes. Nog geen enkele grote ronde heeft die uitgedeeld. Zo ook de Giro niet. De grote man in de organisatie Mauro Vegni laat wel voorzichtig een interessante proefballon op.

Duidelijkheid in de wildcardsoap

Maar eerst even duidelijkheid scheppen over die wildcardsoap... Iedere grote ronde kan op dit moment 22 teams van 8 wielrenners herbergen. Eerst waren er 9 renners per ploeg van de partij, maar om de koers een stukje veiliger (en interessanter) te maken, is een paar jaar geleden gekozen voor 8 renners per ploeg in grote rondes.

Er zijn 18 WorldTourteams die verzekerd van een plekkie in elke grote ronde en de ProTeams die bij de vorige degradatieronde uit de WorldTour degradeerden hebben ook altijd startrecht in de grote rondes. Dat zijn Lotto en Israel-Premier Tech. In de Giro maakt Lotto geen gebruik van het startrecht, maar Israel-Premier Tech wel. Blijven er nog 3 wildcards over.

Normaal gesproken gaan die 3 wildcards vaak naar een sterke Procontinentale ploeg en wat procontinentale ploegen uit het land waar de grote ronde wordt verreden - in de Giro is dat bijvoorbeeld vaak Bardiani, in de Tour is TotalEnergies er altijd bij en in de Vuelta mag BH Burgos de laatste jaren altijd op een startbewijs rekenen.

Maar er zijn dit seizoen heel veel sterke procontinentale ploegen. Marc Hirschi en Julian Alaphilippe trokken naar Tudor, Q36.5 timmert met Pidcock aan de weg en ook Uno-X is natuurlijk nog steeds een sterke (en attractief rijdende) ploeg.

Opportunistische wielerwereld

Er is dus een wildcardtekort. Het gevolg daarvan is in de opportunistische wielerwereld dat ze nog even even helemaal niet worden uitgedeeld en er een lobby is gestart om 23 ploegen van 8 renners te laten starten in de grote rondes.

Daarover ligt de wielerwereld ouderwets overhoop. Visma | Lease a Bike is een grote dwarsligger; Plugge wil er niet aan omdat ze nu juist die regel van 8 renners per ploeg om het peloton wat kleiner te maken - de vraag is of dat echt zo werkt, maar principieel heeft-ie een goed punt natuurlijk.

En dus is het nu maart en weten Pidcock, Alaphilippe, Hirschi en de andere procontinentalen nog niet waar ze aan toe zijn. Vegni wacht in ieder geval 26 maart af. Dan komt de Professional Cycling Counsil samen om over het onderwerp te praten.

Proefballon Vegni

Ondertussen stelt Vegni wel iets anders interessants aan de kaak. Want willen al die WorldTour-ploegen eigenlijk wel starten in zijn Giro of de Vuelta? Hij denkt van niet. "Er zijn te veel teams die alle grote rondes rijden, terwijl ze dat misschien niet eens willen", werpt hij op bij Sporza.

En inderdaad, het is opvallend dat bijvoorbeeld Lotto geen gebruik maakt van het startrecht. Zou pak 'm beet een Franse ploeg als Cofidis of Groupama-FDJ starten als ze niet verplicht waren? Wie weet zouden ze de koers wel een jaartje links willen laten liggen als er geen kopman is die zich erop focust.

Maar voor die verandering eventueel doorgevoerd zou worden, is Vegni voorstander van het uitbreiden van het aantal wildcards. "Alle grote organisatoren vragen om extra wildcards. Ik zie hier een mooie kans in om meer kleinere teams te laten wedijveren tegen de topteams", zegt hij daarover.

Mocht hij toch moeten kiezen; Vegni laat nog niets los over zijn mogelijke keuze. "Het zou inderdaad jammer zijn mocht Pidcock er niet bij zijn. Maar hetzelfde kun je zeggen over ploegen die jonge renners opleiden, zoals Bardiani."