/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2Fr5wwUOkddCZsch1742716566.jpg)
UAE Team Emirates-XRG zette de koers in vuur en vlam op de Cipressa. Tim Wellens en Jhonatan Narváez rolden de rode loper uit voor kopman Pogacar, die vervolgens vol aanging. Met als resultaat dat op de Cipressa al alles uiteen werd gereden. Twee renners konden mee: Mathieu van der Poel en Filippo Ganna.
Isaac del Toro
Het plan voor Milaan-Sanremo stamde al van de winter. Het was door Joxean Matxin Fernandez uitgedacht. Het plan klopte grotendeels, maar uiteindelijk botste de Sloveen op tegen een té sterke Van der Poel. "De voorbije drie edities hadden we het telkens op de Poggio geprobeerd. Hoog tijd werd het om dat protocol te veranderen", aldus Matxin tegen Het Laatste Nieuws.
Alles ging naar behoren, behalve dat Isaac del Toro te ver van achter zat op de Cipressa en niets kon bijdragen. "Isaac die vol overnam, aanval Tadej en Narvaéz die zou afstoppen en beschermen: zo hadden we ‘t in gedachten. Helaas, Del Toro had een positioneringsprobleem. Hij zat té ver achteraan. Waardoor we moesten schakelen."
PlayStation
Het moest wel op deze manier, aldus de Spanjaard. "De Cipressa leende zich om alle snelle mannen overboord te gooien. Méér dan de Poggio, waar je dat met amper vijf minuten klimwerk niet makkelijk gerealiseerd krijgt. Sprinters met power en inhoud rijd je daar niet meer weg. Dan neem je ze mee naar de finish en krijg je een totaal ander scenario."
Van der Poel kon volgen op de Cipressa, en even later kwam Ganna ook terug. "Koers is geen PlayStation", aldus Matxin. "Het verraste me geenszins, dat Van der Poel aanklampte. Hij is een ander type renner dan Tadej. Iets minder klimmer, maar wel explosiever. Je mag de twee gerust op dezelfde hoogte plaatsen."
Het is door deze heerlijke koers uitkijken naar de rest van het klassieke seizoen. Matxin lachend: "Vraag me niet opnieuw of hij Parijs-Roubaix gaat rijden, please. Feit is dat zowel Tadej als Mathieu zo mogelijk nóg meer geschikt zijn voor dat soort koersen. Van der Poel is een echte ‘crack’ op die hellingen en kasseien. Het wordt dus ook daar niet eenvoudig voor ons."
- Cor Vos