Analyse | Visma in de hoek waar de klappen vallen? Ja, maar er gaat nog veel meer mis

Het zit Team Visma | Lease a Bike op klassiek gebied nog niet mee dit seizoen. Onze redacteur bemerkt dat dit heus niet alleen met pech te maken heeft.

jorgenson namens visma in het vlaamse voorjaar

Elfde in Omloop Het Nieuwsblad. Tweede in Kuurne-Brussel-Kuurne. Twee-en-twintigste in Strade Bianche. Achtste in Milaan-Sanremo. Negende in E3 Saxo Classic. Negentiende in Gent-Wevelgem. Dat zijn de beste noteringen van Team Visma | Lease a Bike in de grote klassiekers tot dusver in 2025.

Voor een ploeg als Visma is dat natuurlijk veel te mager. Het valt voor een groot gedeelte af te schuiven op pech. Neem de afwezigheid van Christophe Laporte of de nare val van Olav Kooij zondag in Gent-Wevelgem. Maar toch, er schort nog veel meer aan het optreden van Visma dit klassieke voorjaar.

Collectief lijkt verdwenen

Er zijn her en der wel heus wel wat positieve aanknopingspunten, zoals het rijden van Olav Kooij, maar dat is allemaal los zand. Dat zijn allemaal grotendeels individuele prestaties. Zo ook het optreden van de 23-jarige Nederlander.

Dat Kooij in Gent-Wevelgem in staat was Mads Pedersen te volgen op de Plugstreets was briljant. Kort daarna viel hij, en dat werd terecht afgeschoven op pech. Maar dat hij daar zat was zijn eigen verdienste. Hij deed het voor het grootste gedeelte helemaal alleen.

En dat is het beeld dat de boventoon voert op dit moment. Het collectief lijkt verdwenen bij Visma | Lease a Bike. Daar waar de ploeg de laatste jaren altijd goed gegroepeerd en van voren aan een Taaienberg begon, zitten de geel-zwarten dit voorjaar op cruciale fases steevast te ver van achter. En bovenal veelal verspreid door het peloton.

Jorgenson

Hoe dat komt? Bij kopman Wout van Aert kunnen we het ophangen aan angst na zijn zware valpartijen van vorig jaar, maar ook de anderen zitten vaak niet goed geplaatst op de cruciale momenten in koers. Dat heeft mogelijk te maken met het gemaakte beleid om zware crashes te voorkomen.

Matteo Jorgenson doet het wat dat betreft nog het best. Hij zat in de E3 vaak waar hij moest zitten en maakte zodoende een positieve indruk, maar ook hij zat te ver op de Taaienberg. Leuk dat zo'n jongen versnelt op een Kanarie- of Baneberg, maar op de Taaien- of Kemmelberg schittert hij vervolgens in afwezigheid. Dat is iets wat de ploeg twee, drie jaar geleden niet was overkomen.

Werk aan de winkel

Allemaal zaken die de ploeg twee, drie jaar geleden niet waren overkomen. Visma zal terug naar de tekentafel moeten om dit te herstellen. Dat moet geen probleem zijn met de ervaring en kwaliteit die de ploeg bezit, maar er is dus werk aan de winkel. Voor je het weet ben je het nieuwe INEOS.

Er komt ook wel enige spoed bij kijken. Een belangrijk deel van de klassieke kern van Visma zit namelijk nog zonder contract voor 2026. Zo zijn Tiesj Benoot, Dylan van Baarle en Olav Kooij einde contract na dit seizoen. Allemaal bepalende renners die ze bij Visma maar wat graag aan boord houden.

En ja, met Matthew Brennan staat er weer een nieuwe mogelijke superster klaar die nog tot eind 2027 onder contract staat. Maar ook hij heeft een stabiele en betrouwbare ploeg nodig. Een paar jaar geleden was Visma wat dat betreft nog toonaangevend, maar de wereld ziet er nu een tikkeltje anders uit. Helaas.

Columns
  • Cor Vos