Column | Extra wildcard? Totale idioterie! Nieuw bewijs dat UCI zich niet verantwoordelijk voelt voor een veilige koers

Onze redacteur ziet dat de UCI met het toekennen van extra wildcards opnieuw geen verantwoordelijkheid neemt als het gaat om veiligheid in de wielersport.

valpartij de kleijn uci tudor

En toen mochten de Giro, Tour en Vuelta van de UCI ineens een extra ploeg uitnodigen in hun ronde. Waarom? Omdat ze anders ploegen moesten teleurstellen. Omdat ze anders moesten kiezen tussen een team uit eigen land en een team met kwaliteit. Omdat het anders een beetje lastig werd.

Als je maar lief genoeg bent

En dus past de UCI tijdens het seizoen haar eigen regels aan en mogen de grote rondes een extra wildcard uitdelen. Totale idioterie!

Het is in de eerste plaats competitievervalsing. Enkele ProTeams krijgen nu ineens een extra gelegenheid om (heel) veel UCI-punten te verzamelen met het oog op promotie na 2025. Dit tot grote onvrede van concurrenten en WorldTour-teams die strijden tegen degradatie.

Anderszijds betekent de extra wildcard ook meteen dat degraderen eigenlijk helemaal niet zo'n ramp is. Als je maar lief genoeg bent (genoeg lobbyt), dan past de UCI de regeltjes voor je aan en mag je dus gewoon meedoen waar je wil. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als ik diezelfde aanpak hanteer bij de opvoeding van mijn dochtertje van twee.

Geen verantwoordelijkheid

Afijn, dat de UCI haar eigen regels te pas en te onpas wijzigt en haar eigen beleid te brabbel gooit, daar kijkt niemand meer van op. Maar wat mij in het verkeerde keelgat schiet is de minachting ten opzichte van de veiligheid van renners.

De extra wildcard staat haaks op de veiligheidsdiscussie in het wielrennen. Nu lijkt 8 renners bovenop 176 in een Tour de France geen groot verschil, maar het is wel weer een extra ploeg en daarmee weer een extra strijdplan en daarmee weer een extra kopman die van voren moet zitten. Gevolg? Meer valpartijen!

De extra wildcard maakt de koers dus nog onveiliger. Wat dat betreft lijken de beleidsmakers in het wielrennen op politieke leiders over het onderwerp duurzaamheid. Burgers en bedrijven worden aangezet tot verduurzaming, maar intussen doen regeringen er alles aan om de consumptiemaatschappij overeind te houden. Er wordt kortom geen verantwoordelijkheid genomen en het probleem wordt niet bij de kern aangepakt.

Bubbeltjesplastic

En dat doet de UCI al jaren niet. Ieder jaar wordt de wielerwereld opgeschrikt door enorme valpartijen, hevige blessures en zelfs dodelijke ongevallen. Maar iets wezenlijks veranderen in de kern doen de beleidsmakers niet. Daar is de extra wildcard het nieuwste bewijs van.

En zo moeilijk is het volgens mij niet. Plak een sticker met 'Safety First' op de tekentafel van parkoersbouwers. Verminder niet het aantal renners, maar het aantal ploegen in koers. Zet een onafhankelijke commissie op die parkoersen controleert, desnoods aan de hand van gele kaarten. Ga met GPS-trackers aan de gang. Voer voor mijn part tests uit met bubbeltjesplastic. Maar in hemelsnaam, doe iets!

Columns
  • Cor Vos