/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F04%2Fym4K52Beqw2OE61744694769.jpg)
Tadej Pogacar moet het voorlopig nog even doen met drie monumenten op zak. Zowel in Milaan-Sanremo als Parijs-Roubaix moest hij zijn meerdere erkennen in Mathieu van der Poel.
Pogacar over De Bocht
In La Primavera kreeg hij MVDP er niet af op de Cipressa en Poggio en was hij in de sprint op de Via Roma kansloos (en moest hij ook Filippo Ganna nog voorlaten). In Roubaix maakte Pogacar een sterke indruk, maar toen dook die bocht op 38 kilometer van de streep op. De knik in de kasseien zorgde ervoor dat Pogacar in de berm terechtkwam.
Hij ging er veel te hard en bevestigt dat zelf ook aan het Italiaanse CyclingPro. Dat hij zo hard op die bocht afreed, had wel een reden. Hij had een richtpunt.
"Ik was naar de motoren aan het kijken en zag dat ze in die bocht niet echt scheef gingen. Ik volgde ze en het leek niet alsof ze daar een heel scherpe bocht namen. Dus ik kwam daar aan met enorme snelheid omdat ik vol in de aanval was, en we hadden ook nog de wind in de rug. Maar helaas ging ik echt te snel."
Wattages
Snel en hard ging het sowieso. Ook daar doet Pogacar een boekje over open. Helaas heeft hij de exacte data van zij. powermeter door een dubbele fietswissel niet, maar ook nu kan hij wel een goede inschatting maken.
"Ik denk dat dit een van de zwaarste koersen is die ik ooit gereden heb in mijn carrière. Jammer dat ik de laatste 40 kilometer mijn fietscomputer niet meer had, want ik denk dat de cijfers indrukwekkend zouden zijn geweest. Toen we nog met z’n vijven waren, zat ik al op een van de hoogste wattages die ik ooit heb getrapt."
Daar zal nog wel een schepje bovenop zijn gegaan nadat het geweld echt losbarstte toen het een één-tegen-één-gevecht met Van der Poel werd. Helaas zullen we het nooit echt helemaal weten, want ook Van der Poels powermeter deed het niet meer.
- Cor Vos