/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F05%2FG6bp88mgCjv9oQ1746800974.jpg)
Er staat wel degelijk publiek langs de kant in rit één van de Giro d'Italia, maar de opkomst is toch vrij mager. Bij de ploegenpresentatie en de officiële start was genoeg volk aanwezig, maar dat was het dan ook. Kortom, belangstelling in Albanië is er amper.
Dictator Hoxha
Dat viel ook commentator Karsten Kroon op. De Nederlander las zich vervolgens in en kwam daarna met een opmerkelijke verklaring. "Ze hebben gewoon een hekel aan fietsen. Aan de fiets an sich", zei hij tijdens de live-uitzending op Eurosport.
De afkeer tegen de stalen ros in Albanië komt niet uit de lucht vallen. Het is één van de vele naweeën van de dictatuur waar het Europese land onder gebukt ging. "Ze hebben een streng communistisch regime gehad tot begin jaren '90", aldus Kroon.
De Nederlander pakt er vervolgens een stuk tekst over de geschiedenis van Albanië bij. Hij legt uit hoe het beleid van dictator Hoxha, die van 1941 tot zijn dood in 1985 de politiek leider was, ervoor heeft gezorgd dat men een hekel heeft aan fietsen.
'Hardwerkend proletariaat'
"Iedere vorm van privébezit was verboden, behalve de fiets", vertelt Kroon over het communistische tijdperk. "De fiets was het enige wat je mocht hebben. Dictator Hoxha maakte die uitzondering omdat hij in de fiets een eerlijk, bescheiden en dus fatsoenlijk vervoersmiddel zag."
"Een ideaal vehikel voor een hardwerkend proletariaat dat wars is van de verafgoding die autobezitters zo eigen is", leest Kroon verder voor. "Eerlijke mensen die hun leven in dienst stellen van de maatschappij in plaats van zichzelf, moesten zich volgens Hoxha voortbewegen op de fiets."
Van haat naar fietsburgemeester
Conclusie: de haat richting de fiets in Albanië is dus ontstaan door het beleid van Hoxha. Na het einde van het communisme in het land werd de auto - die dus lange tijd verboden was - een statussymbool. "In 1991 waren er 7.000 auto's in Tirana. Nu zijn het er zo'n 320.000", legt Kroon uit.
Iets verderop in de live-uitzending komt de Nederlander ook met goed nieuws. De fiets staat namelijk steeds beter op de kaart in Albanië. "Tirana heeft een fietsburgemeester. Er zijn ook allemaal initiatieven. Er is 62 kilometer aan fietspaden in de stad. Dus het gaat vooruit", besluit Kroon.
- Cor Vos