Giro | Daan Hoole stuiterde op slechte Albanese wegen naar knappe zesde plek in tijdrit: 'Aero blijven, maar dan zie je al die gaten niet' 

Daan Hoole reed een heel puike tijdrit in de Giro. Het gat met winnaar Tarling was maar zeven seconde. En dat was niet het enige gat...

daan hoole

Daan Hoole zou in de belangstelling staan van Decathlon-AG2R om daar de sprinttrein van Olav Kooij mede vorm te gaan geven, maar voorlopig rijdt hij nog in de Giro voor Lidl-Trek en daar laat hij zien voor iedere ploeg een aanwinst te kunnen zijn.

Hoole reed in de openingsrit al heel erg sterk in dienst van Mads Pedersen en de boomlange Zuid-Hollander liet in de tijdrit van zaterdag zien dat dat niet uit de lucht kwam vallen. Hij reed in de straten van Tirana naar een knappe zesde plek.

Die straten van Tirana zijn wel een flinke uitdaging om overheen te denderen op een tijdritfiets, deed Hoole na zijn rit tegen de klok uit de doeken.

"Het ging goed, maar met al die gaten in de weg was het vrij vervelend. Ik stootte mijn neus daardoor nog hard tegen mijn handen en verloor daarbij mijn vizier. Maar ik heb alles gegeven, geen grote fouten gemaakt en mag dus geen excuses zoeken", zei hij tegen In De Leiderstrui.

Hoole vertelt verder over die uitdagende wegen in Albanie. Hij legt uit waarom het op de tijdritfiets extra lastig is om de gaten een beetje te kunnen ontwijken.

"Het was vrij lastig op dit rondje. Je probeert aero te blijven zitten en kijkt dus omlaag, maar dan zie je die gaten in de weg niet of te laat. Ik ben er wel een aantal keer ingereden, maar dat is voor iedereen hetzelfde."

De 26-jarige Nederlands kampioen tegen de klok gaf ook aan dat het nog wel wat lastiger was dan in de verkenning. Doordat het een parkoers was in de stad waren er veel bochten, met daarna dus weer jezelf in gang trekken.

"Er was niet echt een pacing plan, want het was gewoon overal zo hard als je kon. Dat maakte het ook wat technischer. Ze zijn goed te doen, maar je moet ze wel geconcentreerd nemen. Als je dan wat meer naar de vaantjes bent, neem je die bochten automatisch ook iets minder goed", besluit Hoole.