/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F05%2FLL3KbPTmoXaZLA1747294844.jpg)
De Giro deinst er niet voor terug om uit te pakken met at experimenten. Geen helling is ze te steil en ook voor een gravelstrook hier en daar zijn ze altijd wel te rollen. Het is niet voor niets dat het Italiaanse woord voor spektakel nog net even wat bruisender in de oren klinkt: spettacolo!
Giro naar Australië?
Ook op het gebied van Grande Partenza's wil de Giro nog weleens buiten de kaders denken. We zagen al starts in Israel en Noord-Ierland en voor deze editie moest het peloton afreizen naar Albanië. In 2027 zou Abu Dhabi op het programma staan.
Maar het kan nog veel gekker. Organisator RCS flirtte in het verleden al met de Verenigde Staten en droomde van een start in New York of Washington. Nu zou er volgens journalist Michael Tomalaris interesse zijn om de Giro te laten starten in... Australië.
Dat klinkt al gekkenwerk, maar de Australische journalist weet zeker dat ze ernaar kijken. "Ik weet uit betrouwbare bron dat Giro-organisator RCS aan het zoeken is naar mogelijkheden om de Giro naar Australië te brengen. Ik weet dat dat voor veel mensen onmogelijk lijkt. Maar het wordt echt overwogen" verzekert hij Sporza.
Op Instagram schrijft hij dat ook Australië geïnteresseerd is in de editie van 2027. "Ik kan onthullen dat functionarissen van verschillende deelstaatregeringen op hoog niveau gesprekken hebben gevoerd met het oog op het binnenhalen van de eerste drie etappes van de Ronde van Italië naar Australië in mei 2027."
Twee rustdagen
Hoe zou dat dan in z'n werk moeten gaan? Tomalaris schetst een scenario. "Na de derde etappe zou de renners een vlucht van zestien uur wachten naar Italië. Dat zou betekenen dat er dan waarschijnlijk twee rustdagen zullen zijn na het Australische drieluik."
De renners zullen niet staan te trappelen, vermoedt hij, maar er is altijd iets dat de ploegen op andere gedachten zou kunnen brengen. "Als de renners ervoor vergoed worden, zullen ze misschien twee keer nadenken. Iedereen zal uiteindelijk ook in hetzelfde schuitje zitten, want iedereen moet die vluchten doen. Iedereen heeft dus dezelfde nadelen."
Enkele grote steden zijn in de race, denkt Tomalaris. "Ik denk dat de meest logische plek Perth is, want dat ligt het dichtst bij Europa. Maar ook Melbourne en Sydney zouden geïnteresseerd zijn. Die regio's zijn altijd op zoek naar grote events."
Reactie RCS
De RCS zelf verwijst het bericht zeker niet naar het rijk der fabelen, en dat zegt toch wel iets. "Wij sluiten niets uit. Praktisch en logistiek is het moeilijk, maar we zeggen tegen niemand op voorhand neen", zegt RCS-topman Mauro Vegni.
Hij houdt nog wat slagen om de arm, maar het is ook wel enthousiast over het idee. "Alles is mogelijk, maar je moet de interesse goed bestuderen en je moet ook nagaan wat het standpunt van de UCI is. Bovendien weten we nog niet hoe de kalender binnenkort hervormd zal worden en wat de regels zullen zijn."
"Pas dan kun je nagaan wat er mogelijk is. We hebben zoveel verzoeken vanuit het buitenland en die beoordelen we allemaal. We zijn bereid om met iedereen te praten. Dat is duidelijk. Daarna kan een heel traject beginnen dat eventueel tot zo'n Grande Partenza kan leiden. Er is zeker interesse. Maar zoals ik al zei: er zijn veel zaken waarvoor je dan eventueel een oplossing moet vinden."
- Cor Vos