Visma gaat ademsensoren gebruiken in Tour: 'Zal onze koersstrategie verbeteren'

De UCI heeft het gebruik van ademhalingssensoren goedgekeurd. Team Visma | Lease a Bike gaat het nieuwe snufje gebruiken in de Tour de France.

kuss en vingegaard namens team visma | lease a bike

Alweer loopt Team Visma | Lease a Bike voorop als het om innovatie gaat. De Nederlandse ploeg gaat in de komende Tour de France gebruik maken van nieuwe ademhalingssensoren, de zogeheten Vital Pro Breath Sensor. De UCI heeft daar goedkeuring voor gegeven, meldt Velo.

Wat is de VitalPro Breath Sensor?

De VitalPro Breath Sensor is een geavanceerde ademhalingssensor die atleten real-time inzicht geeft in hun ademhaling tijdens trainingen én wedstrijden. Ze kunnen de diepte en frequentie van de ademhaling van renners meten. Daarmee wordt de gasuitwisseling berekend en krijg je een beter inzicht in de intensiteit van inspanningen dan bij hartslagmeter. Dat stelt ontwikkelaar Tymewear

In tegenstelling tot traditionele ademhalingsmetingen (vaak via logge maskers of laboratoriumopstellingen), biedt deze sensor directe feedback in het veld. Hij is ontworpen om comfortabel te dragen tijdens intensieve inspanning – zelfs bij regen of hoge snelheden – en levert via bluetooth data aan een gekoppelde app of fietscomputer.

De UCI was aanvankelijk van plan de sensoren te verbieden, maar heeft inmiddels toestemming gegeven. Het levert volgens de mondiale wielerunie geen oneerlijk voordeel op. En dus gaat Visma | Lease a Bike de ademsensoren gebruiken in de Tour de France.

Waarom kiest Visma hiervoor?

Volgens teamartsen en performancecoaches bij Visma | Lease a Bike is ademhaling een "vergeten schakel" in het optimaliseren van prestaties. Renners trainen doorgaans op vermogen, hartslag en lactaat, maar ademhalingsdata bieden aanvullende inzichten in vermoeidheid, herstel en zelfs mentale stress.

Mathieu Heijboer spreekt daarom van van een grote stap. "Het leert ons nog beter hoe het lichaam omgaat met inspanningen in koers. Metingen in wedstrijdsituaties kun je niet nabootsen in een lab of training. Het helpt ons om trainingen te optimaliseren en om onze koersstrategie te verbeteren", aldus de Head of Performance van Visma tegenover Velo.

"We zullen het zeker in competitie gebruiken, maar alleen voor datacollectie', legt de Nederlander uit. 'Er is op dit gebied nog veel te leren. In de Tour de France zullen we het ook gebruiken, maar met geen andere doelstelling als met andere competities."

Ingrijpender dan hartslagmeter

Voordat de UCI instemde, deed het eerst onderzoek naar de ademhalingssensoren. In de tussentijd mochten ze niet gebruikt worden. Daarvoor gebruikte Visma het al in verschillende wedstrijden.

Als het aan Tymewear ligt, is Visma binnenkort niet de enige ploeg die werkt met de VitalPro-sensor. CEO Arnur Larusson noemt het een technologische doorbraak voor de wielersport. Hij vergelijkt het met de introductie van de hartslagmeter in de jaren 70. "Het zou nog wel eens ingrijpender kunnen zijn", aldus Larusson.

Nieuws
  • Cor Vos