Zonneveld over zittende aanval Pogacar: 'Hij rijdt dit jaar dezelfde snelheid met nóg meer omwentelingen'

Tadej Pogacar heeft in de Dauphiné de verhoudingen duidelijk gemaakt. De Sloveen is de enige topfavoriet voor de aankomende Tour de France.

Pogacar

Na zijn iets mindere tijdrit was er de hoop op een spannende Dauphiné, maar in de eerste twee van drie bergetappes liet Tadej Pogacar duidelijk zien wie de beste renner ter wereld is. Hij versmachtte de concurrentie, waarvan enkel Jonas Vingegaard enigszins in de buurt bleef. De Sloveen maakte duidelijk dat hij de enige topfavoriet is voor het winnen van de Tour de France.

Cadans

Wat Thijs Zonneveld opvalt aan Pogacar is dat hij nog een tandje lichter klimt. "Hij rijdt dezelfde snelheid met nóg meer omwentelingen", vertelt hij in de podcast In de Waaier. "Daar heeft hij veel aandacht aan besteed. Zijn cadans blijft bizar hoog. Maar het is ook de manier hoe hij op zijn fiets blijft afrollen, zeg maar."

Daarvoor heeft Pogacar volgens Zonneveld veel torque-training gedaan. "Wattages meet je met hoeveel kracht je omwentelt, en torque is het moment waarop je naar beneden duwt", legt Zonneveld uit. "Wat veel renners trainen door met een zware versnelling bergop te rijden. Dat is knap om te zien, want het is zo goed ontwikkeld bij hem. Nog beter dan in andere jaren."

Hij weet zijn kracht daardoor nog efficiënter over te brengen. "Het verklaart ook waarom hij zittend kan aanvallen, want hij heeft het niet nodig om te gaan staan om veel torque te creëren. Hij kan dat ook zittend doen. Ik denk dat hij daarbij aan negentig omwentelingen bergop zit. Meestal gaat dat naar beneden als je bergop rijdt, maar bij hem zie je dat niet of nauwelijks."

Kortere cranks

Pogacar rijdt sinds vorig jaar met kortere cranks. Volgens Zonneveld kan dat een voordeel opleveren, maar is het ook een modeding in de wielersport. "Het lijkt erop, maar er is nog te weinig hard bewijs voor, dat je met kortere cranks de snelheid iets makkelijker kan aanhouden. Maar als ze willen forceren vinden ze dat lastiger, ze hebben iets meer moeite om op gang te komen."

"Als je Tiesj Benoot bent die op ieder klimmetje gaat staan, heb je iets meer de neiging om een tandje zwaarder te schakelen en meer te gaan hakken. Als je die hoge omwenteling hebt en als je dat kunt doen met kortere cranks, zit daar een voordeeltje in. Je blijft iets frisser en er zit daarbij een aerodynamica voordeel in omdat je iets lager kunt zitten vanwege je heuphoek."

Alleen dat het voor Pogacar werkt, betekent niet dat het voor iedereen werkt. "Misschien is het voor hem wel heel geschikt, omdat hij die hoge torque kan blijven ontwikkelen. Dat heb je wel nodig, want als je dat niet kan, lever je in theorie in op explosiviteit. Ik denk dat er zeker iets inzit als het bij je past, maar het is dan wel in het geheel van de positie."