Pogacar zit volgens bewegingsanalist slechter op tijdritfiets dan vorig jaar: 'Bij hoge snelheden komt hij in de problemen'

Volgens bewegingsanalist Stefan Decks zat Tadej Pogacar in de tijdrit van de Dauphiné met zijn gewicht te ver naar voren op zijn fiets.

tadej pogacar op tijdritfiets

Zo dominant hij in de bergen was, zo kwetsbaar oogde Tadej Pogacar in de tijdrit van de Dauphiné. Was het een toneelstuk? Nee, zijn positie op de tijdritfiets is belabberd. Dat vertelt Stefan Deckx aan Knack. Hij is bewegingsanalist aan de Universiteit van Antwerpen en was betrokken bij de geslaagde werelduurrecordpoging van Victor Campenaerts.

Downforce

"Het lichaamszwaartepunt van Pogacar ligt te veel vooraan", begint de Belg. "Zijn ellebogen rusten op het stuur, waardoor hij niet genoeg druk kan zetten op zijn achterwiel. Bij hoge snelheden kom je daardoor in de problemen, zeker in een bocht."

Deckx stelt dat de krachtlijnen bij de Sloveen verkeerd lopen. "Bij Evenepoel ligt het snijpunt van de lijn door zijn schouder en elleboog en de lijn van de voorvork exact in de as van het voorwiel. Dat is perfecte geometrie. Maar bij Pogacar ligt dat snijpunt achter en boven de as van het voorwiel."

En dat geeft nadelen. "Daardoor is zijn fiets minder stabiel, moeilijker te besturen en werkt het geheel tegen. Bovendien brengt hij de kracht uit zijn bovenlichaam minder efficiënt over. Hij duwt zijn fiets als het ware niet genoeg in de grond - zoals de downforce van een Formule 1-wagen dat wel doet."

Ter illustratie: het verschil tussen positie Pogacar en Evenepoel

Slechter dan in 2024

De positie van Pogacar is zelfs verslechterd vergeleken met de laatste vlakke tijdrit in de Tour, stelt Deckx. "De lijn liep toen vóór de as van het voorwiel, niet erachter zoals nu. Ze liep zelfs bijna evenwijdig met de lijn door het voorvork. Ook niet ideaal, maar wél beter dan Pogacars huidige positie."

Ook de bekkenkanteling is volgens de Belg niet in orde. "Door de kanteling naar achteren krijgt Pogacar meer en ongunstige spanning op de lage rug. Hij kan minder gebruik maken van zijn achterste spierketen: de grote bilspier, de hamstrings en de onderrug."

Maar dat is nog niet alles. "Ook de pedaalslag is minder krachtig. Hij trapt platter en dus minder schuin achterwaarts. Vergelijk het met de schuine startblokken in de atletiek, waar sprinters hun voeten tegen zetten."

UAE Team Emirates-XRG

Die achteruitgang waar Deckx op wijst is ook terug te zien in de uitslag. Pogacar verloor vorig jaar in de Tour slechts twaalf seconden over 25 kilometer op Evenepoel. In de Dauphiné gaf hij maar liefst 48 tellen toe op een traject dat 8 kilometer korter was.

Pogacar gaf na de Dauphiné aan nog te gaan werken aan zijn tijdrit. Maar hoe kan zijn positie op de tijdritfiets plots zo verslechterd zijn? Bij UAE Team Emirates-XRG hebben ze toch ook specialisten in dienst?

"Ik vermoed dat ze vooral naar de aerodynamica hebben gekeken en te weinig naar de krachtlijnen van het lichaam. Mogelijk zit Pogacar nu aerodynamische op de fiets. Maar dat weegt niet op tegen de biomechanische nadelen", besluit Deckx.