De Tourploegen van Visma en UAE naast elkaar: wie heeft de beste selectie voor de Ronde van Frankrijk?

De selecties van Visma | Lease a Bike en UAE Team Emirates voor de Tour de France 2025 zijn bekend. Tijd voor een vergelijking.

visma en uae

De Tourploeg van Team Visma | Lease a Bike werd dinsdag officieel gepresenteerd. Op het achttal van UAE Team Emirates-XRG moesten we iets langer wachten. Vrijdag werd hun team wereldkundig gemaakt. Welke ploeg trekt met het sterkste achttal naar de Tour de France? We leggen de beide selecties naast elkaar.

De kopmannen

Te beginnen met de kopmannen. De verhoudingen liggen nu totaal anders dan pak 'm beet twee seizoenen terug. Toen was Jonas Vingegaard de betere pure klimmer en was Tadej Pogacar veel explosiever. Maar de Sloveen heeft inmiddels een enorme stap voorwaarts gemaakt in het hooggeberte. In de laatste Tour en de voorbije Dauphiné overklaste hij zijn rivaal de bergen.

De kopman van Visma | Lease a Bike is op zijn beurt veel explosiever geworden. Ook dat zagen we in de Dauphiné (en eigenlijk vorig jaar op de San Luca in de Tour al). Ook zijn tijdrit is een stuk beter dan die van zijn rivaal. Maar onderaan de streep vallen die zaken in het niet bij het voordeel dat Pogacar bergop heeft. Wat de kopmannen betreft is UAE dus in het voordeel: 0-1.

De tweede mannen

Bij Visma is dat Matteo Jorgenson de tweede klassementsman en bij UAE is dat Joao Almeida. Beide waren al zeer succesvol dit seizoen. Jorgenson won Parijs-Nice voor het tweede jaar op rij, reed twee keer top tien in Vlaamse klassiekers en werd zesde in de Dauphiné. Almeida won dan weer drie achtereenvolgende rittenkoersen: de rondes van het Baskenland, Romandië en Zwitserland.

Qua overwinningen heeft de Portugees de overhand. Maar hoe zit het met hun intrinsieke kwaliteiten? Die liggen net zover uiteen dan dat ze bij elkaar liggen. Zo is Jorgenson completer maar is Almeida de betere klimmer. De Amerikaan kan zich dan weer beter positioneren, terwijl de Portugees een langere adem heeft. Met de grillige eerste week is Jorgenson voor Vingegaard nuttiger dan Almeida voor Pogacar. In het tweede deel zal het precies andersom zijn. Kortom, dit gaat gelijk op : het blijft 0-1.

De tweelingbroers

Het zijn tweelingbroers, ze rijden voor twee rivaliserende ploegen en hebben ook nog eens allebei dezelfde rol. Simon Yates voor Visma | Lease a Bike en Adam Yates voor UAE Team Emirates-XRG. In de Giro gingen beide voor eigen kans en in de Tour zijn ze klimluitenanten. Simon was met zijn eindwinst in de Giro natuurlijk veel succesvoller dan zijn broer, maar hoe zit dat in de Tour?

Van Adam weten we dat hij zijn rol perfect kan vervullen. Hij lanceerde Pogacar al vaker op sublieme wijze. Of Simon dat ook kan weten we niet, want die rol vervulde hij nog nooit. We weten wel dat Adam tegenwoordig explosiever is en dat Simon het langere klimwerk beter aankan. Adam is een betere springplank, terwijl Simon langer mee kan in de bergen. Dat kunnen we tegen elkaar wegstrepen, de stand blijft onveranderd.

De luxe klimknechten

De naam Sepp Kuss spreekt veel meer tot de verbeelding dan die van Pavel Sivakov. Al moeten we oppassen met zulke uitspraken. De Amerikaan is sinds zijn Vuelta-eindzege in 2023 niet meer zo gevleugeld als daarvoor. In de Dauphiné liet hij zo nu en dan een glimp van zijn klimtalent zien, maar daar bleef het dan ook bij.

De Fransman van UAE bewandelt dan weer de omgekeerde weg. Hij wordt ieder jaar een stukje sterker en is bovendien meer allround. Daartegenover staat dat Kuss zich enkel hoeft te focussen op de zware bergetappes en zich verder dus kan sparen. Dus beoordelen we Kuss en Sivakov aan de hand van hun rol als luxe klimknecht, dan is Visma in deze in het voordeel: 1-1.

De brommers

Een succesvolle klassementsploeg kan niet zonder hardrijders die bereid zijn om hele dagen op kop van het peloton te sleuren. Die taak is bij Visma weggelegd voor twee renners: Edoardo Affini en Victor Campenaerts. De Italiaan is Europees kampioen tijdrijden en kan als geen ander een kopman veilig door vlakke finales begeleiden. De Belg heeft ook geen bezwaar tegen een lange dag op kop en is de ietwat betere klimmer. Hij zal Affini in de lastigere ritten aflossen.

Bij UAE moet Nils Politt dit klusje alleen klaren, net als vorig jaar. Toen zagen we hem al hele dagen op kop van het peloton brommeren. De lange Duitser kan verrassend goed klimmen en houdt het daarom vaak lang vol in lastige etappes. Dat zorgt ervoor dat andere knechten pas later aan de bak moeten. Een groot voordeel voor UAE. Echter, meer dan brommeren kan Politt op deze manier niet. Dat terwijl Affini iets extra's kan bieden is in vlakke finales en Campenaerts ook als vooruitgeschoven pion uitgespeeld kan worden. Een brommeriek voordeel voor Visma: 2-1.

De verschilmakers

Doordat Politt het brommeren in z'n eentje doet, heeft Visma | Lease a Bike één verschilmaker minder. De Nederlandse ploeg beschikt over Wout van Aert en Tiesj Benoot, terwijl UAE Team Emirates-XRG er drie heeft. Allereerst Marc Soler, een klimmer die het liefst in de aanval gaat maar ook hard op kop kan sleuren. Hij zal vaak als vooruitgschoven post ingezet worden.

Dat terwijl Jonathan Narváez en Tim Wellens vooral als lanceerplatformen dienen. Denk maar aan hoe zij tekeer gingen op de Cipressa dit voorjaar, waar zij het peloton op de pijnbank legden en een sensationele finale in gang schoten. Maar het duo kan meer, zo bleek in de voorbije Dauphiné. Daar klom Wellens beter dan ooit en konden hij en Narváez hun explosieve lead-out ook aan het begin van een slotklim uitvoeren.

Maar hoe sensationeel ook, de twee kunnen niet tippen aan hetgeen Van Aert in zijn mars heeft. De alleskunner besliste dit jaar al de Giro in het voordeel van Visma en is een absolute joker waar iedere andere ploeg jaloers op is. En dan hebben ze ook nog Benoot, die in feite eenzelfde renner is als Wellens. Die twee kun je tegen elkaar wegstrepen en dan blijven Van Aert, Narváez en Soler over. En dat wint de Vlaming natuurlijk gemakkelijk. Hij kan in z'n eentje een groter verschil maken dan de twee UAE-renners samen. Dus ook qua verschilmakers heeft Visma de overhand.

Conclusie

Dat geeft een eindstand van 3-1 voor de geelzwarten. Wat zegt dat voor de Tour de France? Heel veel, en tegelijk bitter weinig. Zo weten we nu dat de Tourploeg van Visma op papier iets sterker en completer is dan die van UAE. Maar Pogacar heeft individueel dan weer een flinke streep voor op Vingegaard. In hoeverre dat elkaar opheft is wat ons betreft dé vraag van de komende Ronde van Frankrijk.