/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F07%2FFLVWCfZqSgKXs51751362043.png)
Parkoers
Sprinters laten er geen misverstand over bestaan: de Tour de France-start in Lille is voor hun als het wereldkampioenschap. De ritwinst en de daarbij behorende gele trui zijn een dikke vette prijs voor de snelle mannen. “In rit één is er direct een kans, dus we zullen er meteen moeten staan. Dat is iets als een wereldkampioenschap voor sprinters”, aldus Jonathan Milan.
“Ik ga met de Europese kampioenstrui om mijn schouders proberen te winnen in de Tour de France. De gele trui in Lille is zeker een hoofddoel”, aldus Tim Merlier. “Het komt niet veel voor dat sprinters kunnen strijden om geel. Ik ben heel enthousiast daarover”, aldus Jasper Philipsen.
Kortom, de strijd in Lille is voor de sprinters een hoofddoel. Onderweg ligt nog wel een drietal klimmetjes, maar die zijn niet zwaar genoeg om de sprinters nerveus te maken. De Côte de Notre-Dame-de-Lorette (1,1 kilometer aan 7,8 procent), Côte de Cassel (2 kilometer aan 3,7 procent) en de Mont Noir (1,3 kilometer aan 5,8 procent) zijn vooral mooie gelegenheden om bergpunten te pakken.
De vlucht van de dag zal dan ook behoorlijk gewild zijn in rit één, maar normaal wordt het een koninklijke sprint. Koersdirecteur Christian Prudhomme: “Tijdens het laatste rechte stuk naast de Citadel van Lille zullen de sprinters centraal staan.”
(Wieler)geschiedenis
Twee keer eerder ging een Tour de France van start in Lille. De geboortestad van de persoon die in 2005 gekozen werd tot ‘grootste Fransman aller tijden’: Charles de Gaulle. In 1960 was Lille de uitverkoren stad om het spektakel in gang te schieten. Etappe 1a verliep van Lille naar Brussel, waar de Belg Julien Schepens zijn grootste triomf beleefde.
In de straten van de Belgische hoofdstad versloeg hij landgenoot Jos Hoevenaers en latere eindwinnaar Gastone Nencini. De Grand Départ in Lille die verser in het geheugen ligt, is die van 1994. De zege werd een historische, want tijdritspecialist Chris Boardman ging met de winst aan de haal.
Boardman had op dat moment al een glorieuze baanloopbaan achter de rug. In 1993 tekende hij bij de Franse ploeg GAN, maar in dat seizoen reed hij nog enkel tijdritten. Een jaar later maakte hij definitief de overstap naar de weg en deed hij meteen mee aan de Tour de France.
Op zijn revolutionaire Lotus-fiets knalde hij met een gemiddelde van 55,3 kilometer per uur naar de winst. Over 7,2 kilometer was hij liefst vijftien seconden sneller dan nummer twee Miguel Indurain. In de dagen ervoor klaagde Boardman nog over zijn vorm, maar uiteindelijk reed hij in Lille de tot dan toe snelste tijdrit ooit.
Streek
In 1667 maakte Lille nog deel uit van de Spaanse Nederlanden. Toen de stad in dat jaar veroverd werd door de Fransen, besloot Lodewijk XIV, alias De Zonnekoning, opdracht te geven om een militair bouwwerk te laten herrijzen.
De Citadel werd gebouwd in opdracht van bouwmeester Sébastien La Prestre de Vauban, een grote naam in de tijd van Lodewijk XIV. De Citadel moest dienen als onderdeel van de verdedigingsmuur van het noorden van Frankrijk. De kapel is het oudste gebouw in klassieke stijl in Lille.
Sinds 2012 staat de Citadel van Lille op de lijst met monumenten. Nog steeds wordt de Citadel gebruikt voor militaire doeleinden. Zo biedt het onderdak aan het krachtigst inzetbare operationele hoofdkwartier in het Franse leger: Corps de Réaction Rapide-France. De Citadel van Lille is dan ook een echte vesting en zal een prominent beeld innemen tijdens de finale van de eerste etappe.
Profiel van de etappe
TV
Je hebt voor de Tour de France de keuze uit drie zenders: de NOS, Sporza en Eurosport. Sommige ritten worden integraal uitgezonden, zoals het openingsweekend. Maar als je niks van de finale wil missen moet je sowieso toch rond een uurtje of half vier wel voor de buis of livestream zitten (bergritten natuurlijk veel eerder!), want de finish is meestal zo tussen 17.15 uur en 17.45 uur - daar zijn wel wat uitzonderingen op, zoals vrijdag 11 juli op Mur-de-Bretagne, dan is de finish rond half vijf voorzien.
's Avonds kun je kijken naar De Avondetappe, eerst nog na de EK vrouwenvoetbal-uitzendingen van de NOS - maar online en in de NOS app voor smart tv al om 21.30. Vive le Vélo is gewoon iedere avond (op een wisselend tijdstip, check de online tv-gids) te zien op VRT1. Er zijn natuurlijk ook honderdmiljoenmiljard podcasts waar je naar kunt luisteren...
- Cor Vos