De prestatie van Tadej Pogacar op Hautacam was uitmuntend, maar Jonas Vingegaard was ook lang niet op zijn hoogste niveau. Hij reed een stuk langzamer dan in 2022, toen hij mede door de hulp van Wout van Aert won op de klim. Thijs Zonneveld analyseert de verhoudingen in de podcast In de Waaier: "Pogacar was heel goed, maar het is ook goed om erbij te zeggen dat het verschil zo groot is omdat Vingegaard matig was."
Mentale klap
En niet alleen Vingegaard, want Team Visma | Lease a Bike presteerde als geheel niet naar behoren. "Je hebt de cijfers voor je en dan zie je dat Vingegaard lang zijn niveau niet haalt. Ik sprak nog even met Grischa Niermann na afloop en die zei dat ook. Die zei dat Vingegaard normaal goed is in het beperken van de schade en het focussen op zijn eigen prestatie, maar vandaag zat er ook een mentale klap bij."
De eerste elf dagen heeft Team Visma | Lease a Bike het zo hard mogelijk gemaakt in de hoop toe te slaan in de bergen. "En dan gaat er van alles mis. Jorgenson was ook ver onder de maat en moest lossen toen Kuss op kop reed. Vingegaard zag nog allemaal UAE-gasten om zich heen. Er slaat al iets uit je handen als je vier UAE-renners ziet zitten en jij in je eentje zit."
Explosiviteit
De eerste dagen waren juist zo positief verlopen, omdat Vingegaard op de explosieve inspanningen meekon met zijn rivaal. "Wat interessant is, is dat hij bovengemiddeld presteert in korte inspanningen. Waar hij van nature minder in is dan Pogacar. Hij kon hem telkens matchen. Op de langere inspanningen presteert hij echt onder zijn niveau."
Niermann vertelde Zonneveld echter dat de voorbereiding niet heel anders is geweest. "Die zei dat ze alleen de laatste week extra op explosiviteit hadden getraind. Het is niet dat ze het hele jaar anders hebben ingericht. Hij moet gewoon goed blijven in die lange inspanningen. Het is geen heel bewust keuze voor hem geweest."
En dus lijkt het erop dat Vingegaard zich meer moet gaan focussen op jongens als Remco Evenepoel, Florian Lipowitz en Oscar Onley. "Dat hij veel dichter bij die jongens zit, zegt ook dat hij niet top is. Normaal gesproken is het verschil veel groter. Als het nog een kilometer langer was geweest, dan rijdt Lipowitz nog terug naar Vingegaard."