Tour de France

Pogacar richt zich in dankwoord tot Vingegaard en Lipowitz: 'Eer om hier te staan naast mijn twee beste opponenten'

Tadej Pogacar won voor de vierde keer in zijn loopbaan de Tour de France, nadat hij op de slotdag nog eens een show weggaf.

Tim Beck
1 minuut
Pogacar

Pogacar ging op de Montmartre een aantal keren aan, maar liep in de laatste passage tegen een counter van Wout van Aert aan. Na afloop nam hij zijn hoed af voor de Belg en sprak hij zijn dank uit voor Jonas Vingegaard, die hem naar een hoger niveau heeft getild. Na afloop deed hij op het podium zijn dankwoord.

Respect

"Ik moet zeggen dat het een eer en plezier is om op dit podium te staan naast mijn twee beste opponenten in deze koers. Veel respect naar hun, want het was een zware Tour de France. Ik ben blij dat ik hier sta", begon Pogacar zijn verhaal.

Pogacar bedankte vervolgens uiteraard ook zijn naasten. "Ik moet iedereen bedanken die hier een aandeel in heeft gehad. Van mijn familie en ploeg tot mijn vrienden. Iedereen die me hier een beetje bij hebben gesupporterd."

Vervolgens was de Sloveen ook dankbaar voor de steun van de fans langs de kant van de weg afgelopen drie weken. "Ik merkte bijna geen haat langs de kant van de weg. Dat was mooi om te zien. Op alle klimmetjes zag ik veel kinderen die voor iedereen juichen en niet voor één specifieke renner. Dat was geweldig om te ervaren."

ASO

Het laatste dankwoord was voor de organisator ASO. "Bedankt voor het organiseren van dit geweldige evenement, zodat wij kunnen strijden tegen elkaar en de mensen kunnen kijken en genieten."

"Alle renners die hier gefinisht zijn: veel respect. Het was zeker een van de zwaarste Tours die ik al heb gedaan. Wat kan ik nog meer zeggen? Misschien kom ik terug. Bedankt iedereen!”