Achtergrond

Christophe Laporte vertelt over het nare cytomegalovirus dat hij in zijn lijf had: 'Ik kon vijf maanden praktisch niets doen'

Christophe Laporte is terug in competitie nadat hij heel lang niks kon doen. Hij werd in 2025 geveld door een heel naar virus. We leggen uit wat cytomegalovirus is.

christophe laporte

Eind 2024 vierde Christophe Laporte nog feest met een overwinning in Parijs-Tours, maar wat daarna volgde, was een maandenlange nachtmerrie. De Fransman van Visma | Lease a Bike werd begin dit jaar geveld door het cytomegalovirus, een infectie die bij de meeste mensen ongemerkt voorbijgaat, maar hem maandenlang van de fiets hield. Pas in augustus kon de klassiekerspecialist zijn seizoen 2025 hervatten.

Wat is cytomegalovirus?

Het cytomegalovirus (CMV) behoort tot de herpesvirussen en nestelt zich vaak ongemerkt in het lichaam. Vrijwel iedereen loopt het in zijn leven een keer op, maar meestal zonder klachten. Voor een topsporter kan dat echter heel anders uitpakken:

  • Het virus kan koorts veroorzaken.
  • Het leidt vaak tot extreme vermoeidheid die weken of zelfs maanden aanhoudt.
  • Herstel is onvoorspelbaar: er bestaat geen vaste tijdlijn zoals bij een botbreuk.
  • Een terugslag ligt altijd op de loer, zelfs als het aanvankelijk beter lijkt te gaan.

Laporte verwoordde die onzekerheid treffend bij In De Leiderstrui: "Bij een botbreuk weet je ongeveer hoe lang je zult nodig hebben om weer te kunnen trainen. Bij dit virus kun je dat niet op voorhand zeggen en dat maakt het mentaal lastig."

Maanden van stilstand

Voor Laporte begon de ellende met koorts vlak voor het seizoen. Daarna voelde hij zich continu uitgeput. "In eerste instantie voelde ik mij de hele dag moe. Zodra ik ook maar iets van actief bezig was, zoals in de tuin werken, werd ik moe," legt hij uit. Het gevolg: vijf maanden vrijwel geen inspanning. "Ik kon vijf maanden praktisch niets doen, dus je kunt je wel voorstellen dat mijn vorm op dat moment ook niet veel meer was."

Het deed extra pijn dat hij de klassiekers moest missen. "Het zijn de wedstrijden die me het dichtst aan het hart liggen, maar ook omdat ik daar een beetje op het dieptepunt met dat virus zat. Wekenlang hoopte ik op verbeterpuntjes, maar die kwamen eigenlijk maar niet."

Rustig heropbouwen

Laporte en zijn ploeg besloten de Tour de France te laten schieten en de focus te verleggen naar herstel. Dat betekende vooral geduld. "Eén dag wel fietsen, dan weer een dag niet en zo verder. Van twee naar drie uur, dat soort stapjes. Naarmate dat proces vorderde, begon ik mij weer beter te voelen."

Vanaf de zomer kon hij opnieuw serieuze trainingsuren maken, onder meer in Tignes. Zijn rentree volgde in Hamburg, waarna hij ook de Renewi Tour en de Bretagne Classic reed. Helemaal de oude is hij nog niet, maar er staat weer een glimlach op zijn gezicht. "Ik voel me nu goed en ik ben blij dat ik weer aan het koersen ben met de ploeg. Hopelijk kan ik nog wat vorm behalen en dan via een goede vakantie opbouwen naar komend seizoen."

Voorzichtig optimisme

Een kleine onzekerheid blijft. "Ik weet eigenlijk niet of het nog een keer op kan komen spelen, maar mijn lichaam heeft inmiddels voldoende antilichamen aangemaakt. Het zou dus moeten weten hoe het dat virus weert."

Voor nu telt vooral dat Laporte weer deel uitmaakt van het peloton. Resultaten zijn meegenomen, maar niet de hoofdzaak. "Als ik nog een resultaat kan rijden, is dat mooi meegenomen. Maar dat is een kwestie van afwachten na vijf maanden inactiviteit."

De blik van de Fransman reikt inmiddels verder: richting 2026, wanneer hij opnieuw wil schitteren in de klassiekers. Tot die tijd voelt elke koerskilometer als winst.