De Vuelta is serieus in gevaar. De pro-Palestina protesten lijken elke dag heftiger te worden, met de etappe van gisteren in Bilbao als voorlopig dieptepunt. De technisch directeur van de Vuelta hoopt dat Israel-Premier Tech zich zelf terugtrekt uit de koers, maar daarbij wordt hij niet gesteund door de internationale wielerbond UCI.
Neutraliteit
In een perscommunique spreekt de UCI zich uit vóór deelname van Israel-Premier Tech. "De UCI veroordeelt met klem de acties die hebben geleid tot de neutralisatie van de 11e etappe van de Vuelta. De UCI benadrukt het fundamentele belang van de politieke neutraliteit van sportorganisaties binnen de Olympische Beweging, evenals de verenigende en pacificerende rol van sport. Grote internationale sportevenementen belichamen een geest van eenheid en dialoog, die verschillen en verdeeldheid overstijgt."
Om vervolgens met wat algemeenheden te blijven strooien. "In deze zin bevestigt de UCI haar toewijding aan de politieke neutraliteit, onafhankelijkheid en autonomie van de sport, in overeenstemming met de grondbeginselen van de Olympische Beweging."
Strafmaatregel
"De UCI wil er tevens op wijzen dat sport, en wielrennen in het bijzonder, een rol speelt bij het samenbrengen van mensen en het overwinnen van barrières tussen hen, en in geen geval mag worden gebruikt als strafmaatregel.
"De UCI betuigt haar solidariteit en steun aan de teams en hun medewerkers, maar ook aan de renners. Zij moeten hun beroep kunnen uitoefenen en hun passie kunnen nastreven in optimale omstandigheden van veiligheid en sereniteit."