Achtergrond

Benoot over vertrek Team Visma | Lease a Bike: 'Het nieuwe aanbod van Richard was echt goed en totaal niet respectloos'

Tiesj Benoot vertrekt volgend seizoen na vier jaar bij Team Visma | Lease a Bike. Hij gaat naar Decathlon CMA CGM.

Tim Beck
2 minuten
Benoot

Het is een van de meest opvallende transfers tot nog toe: Tiesj Benoot die van Team Visma | Lease a Bike naar Decathlon CMA CGM trekt. In gesprek met Het Laatste Nieuws vertelt hij over de transfer, die voor Team Visma | Lease a Bike een flinke aderlating is. "Het is een combinatie van factoren", begint Benoot zijn relaas.

Stan Dewulf

Het is naar eigen zeggen een lang proces geweest. "Ik heb mij goed geïnformeerd bij Oliver Naesen en Stan Dewulf, die een van mijn beste vrienden is, maar ook bij Johannes Staune-Mittet, die vorig jaar dezelfde stap zette. Er is bij mijn nieuwe ploeg een visie en structuur waarin ik geloof."

Zo is Benoot te spreken over de CEO van Decathlon CMA CGM: Dominique Serieys. "Een man met een visie met wie ik meteen een goede match had. Hij en de ploeg gaven mij al zeer snel in het seizoen het gevoel dat ze mij echt wilden."

"Ook het financiële aspect speelt een rol. Bij Team Visma | Lease a Bike word ik goed betaald en kon ik verlengen aan mooie voorwaarden, maar ook op dat vlak liet mijn nieuwe ploeg merken hoe gaat ze mij wilden. Die optelsom deed mij besluiten dat het tijd is voor een nieuwe wind en verandering in mijn carrière."

Richard Plugge

Richard Plugge vertelde in een eerder interview dat de ploeg niet meekan tegen de financiële slagkracht van een ploeg als Decathlon CMA CGM. "Het nieuwe aanbod van Richard was echt goed en totaal niet respectloos."

"Ik denk dat het voor hem een realistisch bod was, van wat hij kon en wilde bieden voor een renner van mijn kaliber. Ik ben hem daar dankbaar voor, maar ik weet dat iedereen vervangbaar is, en dus ook Tiesj Benoot."

Al zullen veel van zijn teamgenoten het vertrek jammer vinden, waaronder Wout van Aert. "Ik zal Wout zowel qua persoonlijkheid, ploegmaat als mens missen. Ik moet daarover niet rond de pot draaien, maar wielrennen is en blijft mijn job en niet enkel een vriendenclubje. Dat weet Wout ook. Hij heeft mij oprecht gefeliciteerd met mijn transfer."