De angst voor nieuwe protestacties jegens Israel-Premier Tech blijft aanwezig in de Vuelta a España. Vooral nu de wielerploeg haar poot stijf houdt en niet wil vertrekken uit de Spaanse ronde. Het team krijgt bijval vanuit Israël, en wel Benjamin Netanyahu.
Trots
De premier van het land dat wereldwijd onder een vergrootglas ligt steekt Israel-Premier Tech een hart onder de riem. Hij looft ploegbaas Sylvan Adams omdat hij niet bezwijkt onder de druk van buitenaf. Veel andere ploegen, maar ook de organisatie van de Vuelta, zien het team het liefst zo snel mogelijk verdwijnen uit de ronde.
Maar daar geeft Israel-Premier Tech niet aan toe. En daar is Netanyahu trots op. "Goed werk van Sylvan en Israel's wielerploeg om niet toe te geven aan haat en intimidatie. Jullie maken Israel trots", aldus de premier via een officieel kanaal op X.
Het is voor het eerst dat Netanyahu zich uitlaat over wat er gaande is in de Vuelta. En mogelijk niet voor het laatst...
Bola del Mundo
Nog voor de start van de Spaanse rittenkoers werden er namelijk al grote acties aangekondigd in het slotweekend. Vooral op Bola del Mundo zal hevig worden geprotesteerd tegen de deelname van Israel-Premier Tech.
In Bilbao werd iets insgelijks aangekondigd. De rest is geschiedenis. De kwestie zal dus tot en met het einde van de Vuelta (en misschien nog wel langer) boven de wielersport blijven hangen.