Nieuws

Genoeg is genoeg! Renners Vuelta komen met eenduidig besluit: volledige neutralisatie bij volgende gevaarlijke protestactie

Bij een nieuwe gevaarlijke situatie door demonstranten zal het peloton in de Vuelta de koers volledig neutraliseren.

Leon Janssen
2 minuten
Vuelta a España
etappe vuelta geneutraliseerd door protest

In de zestiende etappe van de Vuelta a España was het opnieuw raak. De finish kon niet worden bereikt door protestacties op de slotklim. Maar ook in de rest van de etappe wordt de houding van de demonstranten steeds vijandiger.

Peloton stemt voor volledige neutralisatie

Daan Hoole illustreerde na de rit van dinsdag al hoe het er inmiddels aan toe gaat. Hij hekelt de protesten, die volgens hem steeds agressiever worden. Zo werden er zelfs punaises op de weg gegooid, aldus de Nederlander.

En dat geluid klinkt ook vanuit de rest van het peloton. Voor de renners in de Vuelta is nu de maat vol. Op initiatief van rennersvakbond CPA heeft het peloton een democratisch besluit genomen: bij een nieuwe incident leggen de renners eigenhandig de koers stil en volgt volledige neutralisatie.

Een geïmproviseerde finish zoals in de zestiende etappe zien de renners niet zitten. Echter, dit besluit geldt voorlopig enkel voor de etappe van vandaag, zo melden diverse media. In het restant van de Vuelta zal iedere ochtend opnieuw gestemd worden.

Vingegaard sluit zich ondanks andere mening aan bij meerderheid

Het DeenseTV2 ging voor de start van de zeventiende etappe in het peloton op zoek naar reacties over het besluit. Jonas Vingegaard gaf eerlijk toe dat hij niet volledig achter het besluit staat. "Ik zou graag de volledige etappe rijden, maar als de meerderheid zegt dat we het zo doen, dan sluit ik me daarbij aan", aldus de klassementsleider.

"Die eenduidigheid hebben we lang gemist. Op welk moment het peloton overgaat tot neutralisatie? Geen idee. Ik denk dat het gewoon zal gebeuren als we worden tegengehouden. Het wordt interessant om te zien of we de finish halen."

Gregaard kreeg vloeibaar goedje over z'n hoofd

Lotto-renner Jonas Gregaard vult aan: "Het is zonde hoe we onze sport aan het vernielen zijn. Gisteren waren de actievoerders overal. Er werd ook een vloeibaar goedje naar mijn hoofd gegooid. Ik weet niet of het urine was, maar het rook niet al te best."

De Deen renner spreekt eveneens van een agressieve benadering van "mensen die je normaal niet als wielerfan kan beschouwen. Het is jammer dat ze het verpesten voor iedereen die naar koers wil kijken."

Mads Pedersen reageerde tot slot op het feit dat demonstranten nu ook met punaises hun punt proberen te maken. "Een zeer jammerlijke zaak. Doe je dat op de top van een berg, dan kan je lekrijden in de afdaling en kunnen er gevaarlijke gevolgen zijn."