Nieuws

Luik-winnares Le Court: 'Ik was echt geschrokken van de giftige reacties uit vooral België'

Kimberley Le Court brak dit seizoen definitief door met zeges in Luik en de Tour de France Femmes, maar er was ook discussie rondom haar trui.

Tim Beck
1 minuut
Kimberley Le Court

Kimberley Le Court won dit seizoen onder meer Luik-Bastenaken-Luik door Puck Pieterse en Demi Vollering te verslaan in de sprint, terwijl ze ook in de Tour de France Femmes grote indruk maakte door een etappe te winnen en door meerdere dagen de gele trui te dragen. Kimberley Le Court is inmiddels een grote renster geworden in het vrouwenpeloton.

Le Court voelt zich soms een videospel

Hoe beleefde Le Court de finale van Luik-Bastenaken-Luik? Wat ging er allemaal door haar heen? "'Loop niet te hard van stapel', dacht ik. 'Je bent nooit eerder in dit soort situaties geweest.' Ik draaide goed mee rond, maar ik dacht niet dat ik het kon afmaken. Echt niet. Ik had nog nooit tegen hen gespurt, ik had geen idee wie de snelste was", vertelde ze onlangs in gesprek met Bahamontes.

In de finale was ze vooral bezig met de orders van haar ploegleidster Jolien D'hoore op te volgen. "Ik vertrouw enorm op de kennis van mijn sportdirecteurs. Zij zijn het brein, eigenlijk zeggen zij ons wat we moeten doen en hoe dat te doen. Soms voel ik me een videospel."

Giftige reacties

Doordat Le Court steeds vaker in de top meedraait, komen er ook meer en meer reacties op haar. Dat merkte ze dit voorjaar. Doordat haar Mauritiaanse kampioenstrui heel erg lijkt op de regenboogtrui van Lotte Kopecky ontstond er een flinke dosis kritiek op haar.

Le Court kijkt nog eens terug op de discussie over haar trui. "Ik was echt geschrokken van de giftige reacties daarop, vooral vanuit België. Ik kom uit een heel klein land, ben het niet gewoon om in de spotlights te staan. Ik vind het ook moeilijk om me te verdedigen wanneer ik niets verkeerd heb gedaan."

"De UCI had de vlag en de trui goedgekeurd. Sommige mensen zeiden dat we een andere patroon hadden kunnen kiezen. Nee! Mijn vlag is mijn vlag! Lotte zelf toonde begrip. Misschien trek ik binnen enkele maanden wel die andere trui aan dan kan de discussie echt gaan liggen."