Nieuws

Van der Poel voelde slechte dag WK mountainbike aankomen: 'Op training minder belastbaar laatste tijd'

Mathieu van der Poel kwam er op het WK mountainbike in Crans Montana niet aan te pas, maar vertelt er volgend jaar weer voor te gaan.

Tim Beck
1 minuut
Mathieu van der Poel Mathieu van der Poel
Mathieu van der Poel WK mountainbike
Mathieu van der Poel mountainbike

Mathieu van der Poel kende een prima start, maar al snel werd duidelijk dat hij niet de benen had waarop hij had gehoopt. "Het was gewoon mijn dag niet", aldus Van der Poel na afloop in gesprek met de NOS. "Nochtans was de start een droomscenario, maar ik had uiteindelijk gewoon een erg slechte dag."

Van der Poel al tijdje minder belastbaar

Had hij zich dan opgeblazen in de eerste ronde om vooraan te komen? "Dat gevoel had ik zelf eigenlijk niet", aldus Van der Poel. "Het was gewoon een slechte dag, en daar zijn geen excuses voor. Eigenlijk lukte alles bij de start, maar ik voel me al sinds een tijd gewoon niet zo top."

In de Tour de France viel Van der Poel uit met een longontsteking. Heeft het daar nog mee te maken? "Dat zou nu geen excuus meer moeten zijn, maar ja, ik voel wel dat ik een stuk minder belastbaar ben op training de laatste tijd."

 Zodoende werd het mentaal een lange wedstrijd in Crans Montana, aldus Van der Poel. "Maar mountainbiken is de enige discipline waarbij het dan nog een beetje leuk is om rond te rijden. Ik had heel slechte benen, maar ik heb toch geprobeerd om ervan te genieten. Afstappen verandert ook niets."

Van der Poel wil volgend jaar weer naar WK mountainbike

Wat zijn de plannen van Van der Poel in het vervolg? De droom om wereldkampioen mountainbike te worden gaat in elk geval niet de ijskast in. "Die regenboogtrui blijft een droom, ja. Ik ga het blijven proberen. Volgend jaar is het WK mountainbike in Val di Sole, en daar heb ik goede herinneringen. Als het kan zou ik er graag aan de start staan."

Het seizoen 2025 zit er echter op voor Van der Poel. "Nu ga ik rusten en gooi ik de fiets even aan de kant. Dat had ik al besloten na de Renewi Tour, want zoals ik zei gaat het moeilijk op training."