Nieuws

Pogacar had geeneens superbenen in GP Montréal: 'Ik zag één renner jacht op me maken en dacht: 'Huh, wie is dat?''

Tadej Pogacar was de beste in de GP Montréal, maar schonk de overwinning aan zijn teamgenoot Brandon McNulty.

Tim Beck
1 minuut
Tadej Pogacar knipoogt in de gele trui Tadej Pogacar
GP Montréal
Pogacar GP Montréal

Tadej Pogacar leek in de GP Montréal weer op weg naar een solozege, maar nadat Brandon McNulty met Quinn Simmons de laatste concurrent van UAE Team Emirates-XRG had gelost, wachtte hij zijn teamgenoot op. Pogacar schonk de zege uiteindelijk aan McNulty.

Nog mooier dan solotocht in 2024

In gesprek met Het Laatste Nieuws vertelde Pogacar over de GP Montréal. "Na de afdaling van die tweede klim volgde een lange, rechte strook. Daar blikte ik even achterom. Ik zag één renner jacht op me maken. ‘Huh? Wie is dát? Hoe zit de situatie precies?’, vroeg ik door de boordradio. Door het luide gejoel van die immense mensenmassa kon ik de info vanuit de volgwagen niet altijd even helder verstaan."

Het was McNulty die op komst was, waarna Pogacar besloot om te wachten. "Ik wachtte hem op. Veel hebben we in die slotronde niet gepraat. Dat we die samen konden afleggen maakte het zowaar nog mooier dan mijn succesvolle solotocht vorig jaar."

Bij het ingaan van de laatste drie kilometer praatten de twee even met elkaar. "We wensten elkaar felicitaties", aldus Pogacar na afloop. "Waarbij we ons de bedenking maakten dat het een geweldige, ongelooflijke dag was geweest."

Superbenen had Pogacar geeneens

Het showtje van Pogacar, McNulty en eigenlijk heel UAE kwam na een moeizame week voor de Sloveen. "Mijn vorm is goed, maar toch twijfelde ik vooraf. Ik vreesde dat het ontoereikend zou zijn. Omdat ik voorafgaand aan de GP's een hele week ziek was geweest. En weinig of niet had kunnen trainen."

Daardoor kon Pogacar zich niet aan zijn planning houden, en zelfs de beste wielrenner ter wereld krijgt dan twijfels. "Het maakte me een beetje bang. Superbenen had ik niet, maar de twee zware koersen zorgden wel voor de ideale competitieprikkel. Ze vijzelden mijn vertrouwen en motivatie terug op. Het was goed om naar Canada te komen."