Achtergrond

Automobilist rijdt parcours op en ramt wielrenners: twee jaar later 400 euro boete

Een automobilist reed wielrenners aan tijdens Tour de Lasalle in Den Helder. Twee jaar later volgt een boete. Lees het opmerkelijke verhaal hier.

André van den Ende
1 minuut
verkeersveiligheid wielrenners
automobilist ramt wielrenners, verkeersregelaar genegeerd

In de rubriek (On)schuldig belicht het Noord-Hollands Dagblad wekelijks opmerkelijke strafzaken dicht bij huis. Dit keer gaat het om een zaak die de wielerwereld in Den Helder opschudde: een automobilist die tijdens de Tour de Lasalle drie wielrenners aanreed.

Incident tijdens Tour de Lasalle

Op 3 juni 2023 eindigde de 68e editie van de Tour de Lasalle, een recreantenwedstrijd in Den Helder, op bizarre wijze. Een automobilist probeerde via een opening tussen de dranghekken de Middenweg in te rijden. Precies op dat moment kwam een groep renners langs, met een zware botsing tot gevolg.

De bestuurder, inmiddels 49 jaar oud, benadrukte tegenover de rechter dat het nooit zijn bedoeling was de koers te verstoren. "Ik heb ze totaal niet gezien. Ze reden hard, maar dat is logisch tijdens een wielerkoers."

Verantwoording voor de rechter

Ruim twee jaar later moest de man zich verantwoorden bij de kantonrechter in Alkmaar. De officier van justitie stelde dat er geen sprake hoefde te zijn van opzet: "U reed door een wegafzetting waar verkeersregelaars de dienst uitmaakten. Dat maakt uw rijgedrag gevaarzettend."

Er werd een boete van 400 euro geëist, die ook daadwerkelijk werd opgelegd. De verdachte gaf toe dat hij achteraf anders had moeten handelen: "Ik had mijn auto moeten parkeren en gewoon naar huis moeten lopen. Simpel zat."

Kwetsbaarheid van wielrenners

Hoewel de schade grotendeels door de verzekering werd afgehandeld en het letsel meeviel, gaf de man toe dat het incident hem heeft aangegrepen. "Ik kijk nu altijd goed naar fietsers. Ze zijn enorm kwetsbaar in het verkeer, dat is mij wel duidelijk geworden."