Dat dictatoriale regimes middels sport proberen een wit voetje te halen bij het westen is niet nieuw. Het WK voetbal heeft zich al diverse malen afgespeeld in landen waar het niet zo nauw wordt genomen met de mensenrechten, en met het WK in Rwanda blijkt ook de wielersport niet immuun voor de lokroep.
Wielerjournalist Thomas Sijtsma heeft zich uitgebreid verdiept in het land, waar zometeen wordt gestreden voor de regenboogtrui. Het publiek zal een week lang een prettig beeld voorgeschoteld krijgen van Tadej Pogacar, Remco Evenepoel en Demi Vollering die in het wonderschone Oost-Afrikaanse land zullen koersen, maar de achterliggende waarheid is een stuk grimmiger.
WK Rwanda vorm van sportswashing
Dat zegt Sijtsma in de podcast In de Waaier met Thijs Zonneveld. Sijtsma heeft het land meerdere keren bezocht en is van mening dat het WK in Rwanda bij uitstek een vorm van 'sportswashing' is.
"De leider van dat land, Paul Kagame, zou in de top-3 staan als je een lijstje zou maken van de meest wrede, moordzuchtige regeringsleiders van de afgelopen 30 jaar. Gewone Rwandezen zijn eerder slachtoffers dan profiteurs van dit evenement. We legitimeren met zijn allen dat Kagame mensen onderdrukt en oppositieleiders omlegt. Ook de wielrenners moeten begrijpen dat ze een pion zijn in het spel. Ik snap dat je een WK wilt fietsen. Maar stel jezelf de vraag: zou ik een WK in Rusland gaan fietsen? Als het antwoord daarop nee is, dan moet je al helemaal niet in Rwanda gaan fietsen."
Thijs Zonneveld nuanceert: 'De sporter is in dit geval de zwakste schakel. Ik zou het heel goed vinden als renners zich uitspreken, maar dat zie je maar heel weinig. Pello Bilbao heeft zich deze week uitgesproken tegen de genocide in Israel, en Soren Waerenskjold heeft een keer geweigerd om de Saudi Tour te rijden. Maar dat gebeurt maar heel weinig. Zeker ook omdat er in de wielersport veel sponsoren zijn die de sport gebruiken om hun imago te verbeteren. Maar om deze keuze neer te leggen bij de renners zelf vind ik de slechtste optie."
UCI: 'Politiek en sport mogen niet samengaan'
Om vervolgens naar de UCI te wijzen. Zonneveld: "De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk in eerste instantie bij de UCI. Dat ze na de Vuelta een statement laten uitgaan dat politiek en sport niet samengaan, terwijl we een week later gewoon naar Rwanda gaan om een WK te rijden..."
Sijtsma: "Het is inmiddels zover gekomen dat het bijna geen halt meer toe te roepen is. Wat moet het wielrennen zonder het geld van dit soort regimes? Dan blijft er niet zoveel meer over. Bij UAE denken we allemaal aan Tadej Pogacar, en niet aan de schending van mensenrechten terwijl ze wapens leveren aan Soedan. Ik heb bij dit WK in Rwanda heel weinig zin om iets te schrijven over de koers. Je kunt er niet omheen kijken en journalisten moeten dat adresseren."