Viral filmpje uit Roemenië
Op Instagram gaat een opvallend filmpje van het account Bikeadviser viral. In de straten van Boekarest rijdt een man rond op een gewone fiets – maar wel met een houten kooi om zich heen, in de vorm van een auto. De boodschap is duidelijk: dit is de enige manier waarop automobilisten hem serieus nemen.
De caption bij de video luidt: This guy had enough. En in de begeleidende tekst staat: “De enige manier waarop automobilisten een fietser accepteren, is wanneer hij de ruimte van een auto inneemt 😂”.
Ludiek, maar met een serieuze ondertoon
De houten auto-constructie ziet er komisch uit, maar de boodschap erachter is confronterend. Veel fietsers en wielrenners herkennen het probleem: automobilisten die geen afstand houden, slecht uitkijken of zelfs bewust aan ‘wielrennertje pesten’ doen.
Door letterlijk een auto om zich heen te bouwen, maakt de Roemeense fietser pijnlijk duidelijk dat pas wie de plek van een auto opeist, de ruimte krijgt die hem toekomt.
Herkenbaar voor fietsers en wielrenners
Ook in Nederland en België weten fietsers hoe kwetsbaar je je voelt naast auto’s en vrachtwagens. Wielrenners hebben vaak nog meer last van bestuurders die hen met opzet in gevaar brengen of geen ruimte willen geven. Het filmpje is daarom meer dan een grapje uit Roemenië: het legt een wereldwijd probleem bloot.
Het contrast in de video – een man in een houten auto-kooi tussen glanzende BMW’s en andere auto’s – onderstreept de boodschap: een fietser krijgt pas respect zodra hij de illusie van een auto wekt.
Respect op de weg
Het filmpje roept de vraag op waarom fietsers nog altijd zo weinig respect krijgen in het verkeer. In plaats van hen als obstakel te zien, zouden automobilisten zich moeten realiseren dat fietsers bijdragen aan een veiliger, gezonder en duurzamer verkeer. Zolang een fietser zich letterlijk moet voordoen als auto om gezien te worden, is er nog een wereld te winnen.