Volgens Pogacar een van de zwaarste koersen ooit
Eind 2023 haalden we herinneringen op met Jan Maas, die er in Glasgow bij was als teamgenoot van Van der Poel. Het WK in Schotland werd zelfs door Tadej Pogacar genoemd als een van de zwaarste koersen die hij ooit reed. Maas reed het WK wielrennen van dat jaar dan ook niet niet uit.
Voor deze keer vond hij dat niet erg. "Ik ben iemand die niet graag uit koers stapt", zei hij in 2023. "Ik werd tegelijkertijd gelost met jongens als Magnus Cort en Alexander Kristoff. Ik zat rond plek zestig of zeventig, maar in totaal reden slechts zo’n vijftig jongens uit. De rest van de groep waarin ik zat, was niet meer bereid door te rijden. Op een gegeven moment zei Pascal: ‘Mathieu zit in de finale, laten we afstappen.’"
Gescholden na valpartij
Maas zegt het niet snel, maar voor één keer was hij blij dat hij afstapte. "We zaten in de bus en het regende, maar op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: ‘Kom op, we gaan nu langs het parkoers staan.’ We stonden net voor de bocht van Montrose Street. Onze livestream liep achter en precies één kilometer van waar we stonden viel Mathieu. Ja, er werd gescholden op dat moment."
"Hij reed echter al snel weer voorbij en we zagen dat hij nog een grote voorsprong had. Hij en de auto waren net de bocht om toen Pogačar, Van Aert en Pedersen in beeld kwamen. Hij had nog een voorsprong van twintig seconden, maar we spraken af dat ik met mijn zware stem zou schreeuwen dat de achtervolgers 45 seconden achter lagen, haha. Ik weet niet of ze het echt hoorden, maar we dachten in elk geval te zien dat de moed ze in de schoenen zakten. Ja, zelfs na de koers probeerden we Mathieu nog te helpen, haha."
In de taxi met de wereldkampioen
Na alle plichtplegingen voor Van der Poel is de Nederlandse selectie iets gaan drinken in de hotelbar en later nog in Glasgow zelf. "Maar het was redelijk rustig. We zijn naar een club gegaan, maar daar waren alleen de Australische ploeg en wij. Grappig genoeg wordt er dan amper over wielrennen gepraat. Natuurlijk, tijdens het avondeten wel, maar in de stad niet."
"Er werd eens een grapje gemaakt als Mathieu niet herkend werd. Dan zeiden we dat hij wereldkampioen wielrennen was geworden en zag je mensen kijken met een blik van: oké, het zal wel. In de taxi was ook grappig. Ik zat met Mathieu en zijn vriendin Roxanne (Bertels, red.) in de taxi. De chauffeur vroeg of we die dag nog iets gedaan hadden. Ik reageerde dat we naar het WK waren geweest. Mathieu speelde een beetje mee. Hij zei dat het wel heel druk was in de stad door dat wielerevenement. Die vrouw had oprecht geen idee dat de wereldkampioen in haar auto zat."