WK

Matej Mohoric over aanval Pogacar: 'Tadej wist dat peloton op apegapen lag en buitte dat uit op Mont Kigali'

De aanval van Tadej Pogacar op Mont Kigali was een vooropgezet plan. Matej Mohoric vertelt dat de titelverdediger profiteerde van de zware openingsfase.

Leon Janssen
1 minuut
Matej Mohoric
Tadej Pogacar knipoogt in de gele trui Tadej Pogacar
WK wielrennen
WK Rwanda
mohoric over aanval pogacar op wk

Pogacar kondigde vroege aanval aan bij Slovenen

Op 104,5 kilometer van de meet was het moment daar: Tadej Pogacar ging in de aanval op Mont Kigali. Daarmee opende hij de finale van het WK wielrennen in Rwanda. Landgenoot Matej Mohoric wist van de plannen van de titelverdediger, zo vertelt hij aan Eurosport.

"Hij zei vanochtend dat hij ging aanvallen op Mont Kigali als hij zich goed voelde. De race was vanaf de start heel zwaar. Het tempo in het peloton lag op alle klimmen erg hoog", aldus de Sloveen.

'Hij wist dat alleen Roglic over zou blijven als knecht'

"De meeste renners lagen op apegapen aan de voet van de Mont Kigali. Dus Tadej wist dat hij daarna weinig teamgenoten over zou hebben - alleen Primoz (Roglic, red.). Ik denk dat hij dat uit wilde buiten en daarom voor een lange aanval heeft gekozen."

Mohoric moet er niet aan denken om hetzelfde te doen

Die woorden sprak Mohoric uit terwijl de koers nog in volle gang was. De wereldkampioen bij de beloften van 2013 was even na het beslissende moment afgestapt. De 30-jarige renner vindt het prachtig om de strapatsen van Pogacar te aanschouwen, maar moet er niet aan denken om eenzelfde nummer op te voeren.

"Ik vind het fantastisch om te zien hoe sterk ze zijn", zegt Mohoric ook over Isaac del Toro, die toen nog mee was met Pogacar. "Het is ongelofelijk dat ze het vertrouwen hebben om van zo ver te gaan. Ik kreeg zelf krampen bovenop Mont Kigali. Ik moet er niet aan denken om dan nog meer twee uur te moeten koersen aan dat tempo. Maar zij kunnen dat", sluit Mohoric met open mond af.