WK

Marijn de Vries snauwt naar analisten met parodie: 'Mannenwielrennen staat nog in de kinderschoenen'

Het WK bij de mannen was bloedsaai en bij de vrouwen was er een topkoers, aldus Marijn de Vries. De oud-renster hekelt de dubbele moraal in de analyses.

Leon Janssen
1 minuut
Vrouwenwielrennen
WK Rwanda
WK wielrennen
marijn de vries

Marijn de Vries hekelt dubbele moraal in analyses mannen en vrouwen

We zagen dit WK een totaal andere wegkoers bij de mannen dan bij de vrouwen. Tadej Pogacar domineerde de wegrit terwijl het bij de dames spannend bleef tot in slotronde. De analyses liepen hierdoor flink uiteen, tot ergernis van Marijn de Vries.

Solo van Pogacar reden tot vergelijking

Dat het koersbeeld zo verschillend was lag met name aan de extra lus met Mont Kigali en Mur de Kigali. Die zat er bij de dames niet in. Toch ziet De Vries aanleiding om aan te kaarten dat vrouwen anders behandeld worden dan mannen. "Stel je nou eens voor dat dit een een vrouwenkoers was geweest", wijst ze in de podcast Vlammen op de solo van Pogacar.

"Dan zou dat als volgt geanalyseerd zijn: 'Waarom laten die mannen dat nou allemaal gebeuren. Je weet dat Pogacar aankondigt: ik ga aanvallen op Mont Kigali. En ze laten zich gewoon als makke schapen naar de slachtbank rijden. Hij valt aan, doet precies wat hij altijd doet en rijdt dan enorm lang vooruit. Supersaaie koers'"

'Topkoers bij de vrouwen en bloedsaai bij de mannen'

De Vries snauwt vervolgens met een parodie richting de analisten. "Wat zegt het eigenlijk over het mannenwielrennen dat er één zo bovenuit steekt? Dat kun je toch niet professioneel noemen?", herhaalt ze wat in het verleden geregeld over het vrouwenwielrennen werd gezegd.

"Het mannenwielrennen staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Want als één renner zo veel sterker is dan de rest, wat doet de rest dan eigenlijk? Die trainen of eten blijkbaar niet goed."

Met deze parodie probeert de 46-jarige De Vries de "dubbele moraal in hoe er geanalyseerd wordt" bloot te leggen. "Dat gezegd hebbende vond ik het een topkoers bij de vrouwen. En ik vond de mannenkoers echt bloedsaai."