Pelotonpraat

Één grote clusterf*ck’: Arjen Lubach fileert WK in Rwanda

Arjen Lubach en Diederik Smit nemen het WK wielrennen in Rwanda genadeloos onder vuur. Hun oordeel? Harder dan je verwacht. Bekijk het filmpje.

WK wielrennen
WK Rwanda
Wk Rwanda mensenrechten
arjen lubach over het wk wielrennen in rwanda

In de uitzending van maandagavond besteede Arjen Lubach in zijn latenight talkshow LUBACH aandacht aan het WK wielrennen. Je snapt vast dat dat niet over het sportieve aspect van het evenement ging, maar (vooral) over de politieke situatie in Rwanda.

Arjen Lubach en Diederik Smit fileren WK in Rwanda

Lubach en zijn sportverslaggever Diederik Smit, iedere maandag te zien in het programma om het sportweekeinde door te nemen, laten geen spaan heel van het het evenement. Smit staat namelijk zogenaamd in Rwanda en noemt de regering van dictator Kagame 'een moorddadig regime', het WK 'een grote schande voor de wielersport' en 'de mensenrechtensituatie is verschrikkelijk'. Conclusie: 'Één grote clusterf*ck'.

Je bekijkt het hele item van ongeveer negen minuten in het filmpje hieronder. Ze laten aan het einde ook nog een fictieve Vlaamse wielrenner aan het woord die zich uitspreekt tegen de wantoestanden in Rwanda.

Het item over het WK

Fictieve Vlaamse renner en Mollema met zakje chips

Lubach en Smit laten het sportieve overigens niet helemaal ondersneeuwen, want ze grappen nog wel over Bauke Mollema die een zakje chips aan z'n stuur heeft hangen en de beperkte tijdritvoorbereiding van Thymen Arensman. Ook Boogerd en de BONA-boter komt aan de orde, net als de onbekende wereldkampioene bij de vrouwen, Magdeleine Vallieres.