België nam het heft in handen en had ook duidelijk het sterkste collectief. Toch gold het recht van de sterkste ook vandaag weer, beseft Pauwels bij Sporza. "We hebben het als team geprobeerd, maar ook dan slaagt Pogacar erin om door alle ploegtactieken heen zijn ding te doen. Als je dan ziet dat Remco 3 minuten wegrijdt van de rest, dan mogen we zeggen dat we er het maximale hebben uitgehaald."
'Hoop dat Evenepoel meekon met Pogacar
Gezien het vele kopwerk van de Belgen was het zelfvertrouwen van Remco Evenepoel groot. Die nam ook het initiatief op 100 kilometer van de meet. Pauwels: "Dat was ook een stuk van onze tactiek. Want we hadden gehoopt dat Remco zou meekunnen met Pogacar."
De aerodynamische positie van Evenepoel zou dan een voordeel kunnen zijn. "Als ze dan met z'n tweeën vroeg de finale zouden induiken, hadden we de hoop dat Remco Pogacar man-tegen-man zou kunnen kloppen. Er stond namelijk veel wind, waardoor Remco en Pogacar elkaar zouden moeten aflossen in de vallei. Zo zou Remco energie kunnen sparen."
Achtervolging op Pogacar liep niet goed
Toch had Pauwels nog hoop, ook toen zijn kopman Evenepoel gelost werd door de ontketende Pogacar. "Toen de achtervolgende groep tot op 20 seconden kwam van Pogacar, was er de hoop dat Remco nog zou kunnen terugkeren. Maar Remco zei achteraf dat de samenwerking in die achtervolgende groep echt niet goed verliep."
In de achtervolgende groep reageerde Evenepoel soms geirriteerd op zijn medevluchters. Pauwels: "Ik heb Remco ook nog de opdracht gegeven dat hij zo snel mogelijk moest weg rijden uit die groep. Zo kon hij misschien solo in een soort tijdrit die kloof nog proberen te dichten. Maar dichter dan 55 seconden is hij uiteindelijk niet gekomen."
- cor vos