UCI schrapt test met maximumverzet in Guangxi na ingreep Belgische mededingingsautoriteit
De Union Cycliste Internationale (UCI) ziet af van haar geplande test met een maximumverzet tijdens de Ronde van Guangxi, de laatste WorldTour-koers van het seizoen. De reden: een onderzoek en voorlopige maatregelen van de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). De internationale wielerunie bevestigt dat het zogenoemde “Maximum Gearing Test Protocol” voorlopig is opgeschort, en dat de test in de Tour of Guangxi niet zal doorgaan.
Belgische waakhond zet UCI op de rem
De Belgische Mededingingsautoriteit greep in na een klacht van SRAM tegen het geplande protocol, dat volgens de UCI bedoeld was om de veiligheid in het peloton te verbeteren. De test zou onderzoeken of een beperking van de grootste versnelling – het ‘maximumverzet’ – de snelheid op afdalingen en dus het risico op valpartijen kan verminderen.
De UCI toonde zich eerder al verbaasd over de Belgische inmenging in een test die op Chinees grondgebied zou plaatsvinden, maar heeft zich nu bij het besluit moeten neerleggen.
UCI betreurt de beslissing
In een officiële verklaring laat de UCI weten: “We nemen akte van de voorlopige maatregelen die zijn opgelegd door de Belgische Mededingingsautoriteit waarbij het Maximum Gearing Test Protocol wordt opgeschort.”
De bond vervolgt: “De UCI betreurt ten zeerste dat de veiligheid van de renners blijkbaar geen gedeeld doel is met degenen die het testprotocol hebben aangevochten.” De organisatie benadrukt dat ze zal blijven handelen in het belang van de veiligheid van renners, ploegleden en toeschouwers.
Beroep en mogelijke aanpassingen
Vanuit het UCI-hoofdkantoor in Aigle (Zwitserland) is inmiddels bevestigd dat de bond in beroep zal gaan tegen de beslissing. Tegelijk onderzoekt men of het testprotocol kan worden aangepast, zodat de proef op een later moment alsnog uitgevoerd kan worden.
“Er kunnen wijzigingen worden aangebracht in het protocol om de uitvoering van de tests mogelijk te maken, zoals gewenst door alle belanghebbenden in het professionele wegwielrennen,” aldus de UCI.
Discussie over veiligheid en regels laait weer op
Met het opschorten van de test wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de voortdurende discussie over veiligheid en regelgeving in het moderne wielrennen. Hoewel de UCI benadrukt dat de test enkel bedoeld was als experimentele veiligheidsmaatregel, stuit het plan opnieuw op verzet van commerciële partijen.
Of de test later alsnog wordt ingevoerd, is nog niet duidelijk. Wel lijkt de UCI vastbesloten om de discussie niet te laten rusten.
- Cor Vos