Wat is er gebeurd in de Tour of Holland 2025?
Tijdens de NIBC Tour of Holland 2025 is Jan-Willem van Schip uit koers gezet omdat hij volgens de UCI niet reed met een goedgekeurde zadelpen. Zijn ploeg Parkhotel Valkenburg begrijpt niets van de beslissing. Volgens ploegbaas Paul Tabak rijdt Van Schip al jaren met precies hetzelfde materiaal en is alles netjes geregistreerd bij de bond.
Volgens Tabak ligt de beslissing niet bij de lokale wedstrijdjury, maar bij de UCI in Zwitserland. “De juryleden hier wilden hem niet diskwalificeren, maar zijn overruled door bovenaf”, vertelt hij. “We hebben alle documentatie die bewijst dat deze zadelpen is toegestaan. Laat de UCI dan maar zien waar in de regels staat dat dit niet mag”, zegt hij tegen Wielerflits.
De ploeg heeft tot donderdagmiddag 13.15 uur – het moment dat de tijdrit in Etten-Leur start – om uitsluitsel te krijgen over het beroep dat ze hebben aangetekend tegen de beslissing.
“Iedere keer is er wel iets met het materiaal van Jan-Willem,” zucht Tabak. “We laten telkens zien dat het goedgekeurd is. Hopelijk helpt dat nu ook om dit terug te draaien.”
UCI en technische regels: wat zegt het reglement?
De UCI heeft strikte regels voor fietsen en onderdelen. Elk onderdeel moet vooraf zijn goedgekeurd en geregistreerd. Als een commissaris vindt dat iets niet conform de richtlijnen is, kan een renner worden uitgesloten of achteraf uit de uitslag worden gehaald.
Enkele belangrijke punten uit de Clarification Guide of the UCI Technical Regulation:
- De UCI behoudt het recht om een beslissing terug te draaien als een technische innovatie niet expliciet is toegestaan.
- Wanneer een commissaris een afwijking constateert, mag hij een renner weigeren of diskwalificeren.
- Achteraf kan de disciplinaire commissie van de UCI alsnog ingrijpen als een component niet reglementair blijkt te zijn.
- Het komt vaak neer op interpretatie: wat de ene commissaris toelaat, kan een ander verbieden.
Tabak wijst erop dat de UCI in dit geval een omgekeerde zadelpen problematisch zou vinden, terwijl die volgens hem identiek is aan de goedgekeurde versies waarop Van Schip al jaren rijdt. “Laat ze maar aantonen wat er precies anders is,” aldus Tabak.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FkqLBg6DEgkfA8t1760594652.jpg)
Waarom deze zaak zoveel aandacht krijgt
- Materiaaldiscussie – Op de baan werd Jan-Willem van Schip al vaker gediskwalificeerd vanwege z'n gedrag. Op de weg draait het vaak om zijn revolutionaire materiaalkeuze. Het boeiende is vooral dat ploeg en UCI diametraal tegenover elkaar staan in de interpretatie van de technische regels.
- Documentatie versus interpretatie – Parkhotel Valkenburg zegt bewijs te hebben van goedkeuring, de UCI ziet het anders.
- UCI-jurisdictie – De beslissing kwam niet van de lokale jury, maar rechtstreeks vanuit het hoofdkantoor in Zwitserland.
Wat kan Parkhotel Valkenburg nu doen?
De ploeg heeft protest aangetekend en wacht op antwoord uit Zwitserland. Als het beroep niet slaagt, blijft de diskwalificatie staan en is de Tour of Holland voor Van Schip voorbij. Tabak sluit niet uit dat de zaak later nog wordt voorgelegd aan de disciplinaire commissie van de UCI.
“Jan-Willem is nog strijdbaar, maar ook gefrustreerd,” zegt hij. “Hij probeert gewoon zijn best te doen, komt uit een moeilijke periode, en dan krijg je weer zoiets. Laat die jongen gewoon fietsen.”
Update donderdagavond
Jan-Willem van Schip is inderdaad niet van start gaan in de tijdrit en is dus daadwerkelijk gediskwalificeerd. In zijn podcast In De Waaier ging Thijs Zonneveld op de zaak in en stelt hij dat het erop lijkt dat Van Schip wordt gezocht door de UCI, als in dat ze het op hem hebben gemunt.
- Cor Vos