'Je merkt een vorm van moedeloosheid'
Het Nieuwsblad-analisten Guy Van den Langenbergh en Jan-Pieter De Vlieger zien dat de dominantie van Pogacar het peloton begint lam te leggen, zo vertellen ze in de podcast Café Koers. Die eerste polste de concurrentie voorafgaand aan de Ronde van Lombardije, maar nog voor het laatste Monument van het jaar had de Sloveen al zo'n beetje gewonnen.
"Je merkt een vorm van moedeloosheid in het peloton sluipen", vertelt Van den Langenbergh. "Dan vraag je voorafgaand aan ze hoe ze het gaan aanpakken. Lees: wat is het plan om Pogacar te verslaan? Dan wordt er eens gelachen en worden de schouders eens opgehaald. Iedereen lijkt zich neergelegd te hebben bij de dominantie."
'Zelfs bij Team Visma | Lease a Bike'
Niet alleen bij de kleinere ploegen, maar ook bij een Team Visma | Lease a Bike, dat voorafgaand aan het seizoen nog vertelde de beste van de wereld te willen worden. Voor de Nederlandse ploeg is dat als eerste eindigen op de wereldranglijst. Team Visma | Lease a Bike kwam totaal niet in de buurt van het ongenaakbare UAE Team Emirates-XRG.
Van den Langenbergh: "Ook bij Team Visma | Lease a Bike zie je het. Het is niet dat zij een plan hebben om te anticiperen. Naar de slachtbank leiden is wellicht wat overdreven, maar je merkt dat iedereen begrijpt dat het onmogelijk is om Pogacar te kloppen."
Remco Evenepoel
Er is één iemand - toch zeker in de heuvelklassiekers - die zich niet neerlegt bij de dominantie van Pogacar: Remco Evenepoel. "Je ziet dat hij een studie maakt van hoe die demarrages van Pogacar precies werken", aldus De Vlieger. "Ik las ook in de commentaren dat Pogacar niet bijschakelt, maar dat hij puur zijn beensnelheid opdrijft."
"Zijn inschatting is dat hij verliest op momenten van de versnelling en dat het vervolgens enigszins gelijk blijft. Dat hij vooral een antwoord moet vinden op die versnelling. Op die één à twee minuten dat het gat wordt gemaakt. Daar lijkt hij mij naar op zoek."
- Cor Vos