Belgische wielercrisis op komst: tientallen profs zonder ploeg na fusies en stoppen van ploegen

Er dreigt een golf van werkloosheid onder Belgische profs. Door fusies, sponsors die afhaken en teams die verdwijnen, staan plots tientallen renners op straat.

Kobe Goossens van Intermarché kijkt bedenkelijk voor start, symbool voor de crisis in het Belgische wielrennen.

Belgische wielercrisis: tientallen profs dreigen zonder ploeg te zitten in 2026

Het Belgische wielrennen wankelt. Nadat Tosh Van der Sande begin deze week zijn pensioen aankondigde, dreigt nu een bredere werkloosheidsgolf. Volgens Het Laatste Nieuws riskeren bijna twintig Belgische renners hun profcontract te verliezen tegen 2026 - en dat is geen toeval.

Ploegen verdwijnen, contracten sneuvelen

Bij ProTeam Wagner Bazin WB lijkt het doek te vallen. De ploeg zou volgens Belgische media ophouden te bestaan, met als gevolg dat de jonge profs er nu al zonder contract zitten. Ook in Frankrijk rommelt het: Arkéa-B&B Hotels heeft officieel geen licentie aangevraagd voor 2026.

Daarmee verdwijnt opnieuw een WorldTour-team, wat de druk op de arbeidsmarkt nog vergroot - al zijn de drie Belgen van die ploeg al wel weer onder dak; toch zorgt het voor extra krapte op 'de arbeidsmarkt')

Fusie Intermarché-Lotto: zestien renners op straat

De geplande fusie tussen Intermarché-Wanty en Lotto - die op 18 oktober als het goed is officieel wordt bevestigd - zorgt voor nóg minder beschikbare plekken (we zetten hier al uiteen welke renners met een doorlopend contract weg moeten).

Zestien renners zitten momenteel zonder ploeg, onder wie Kobe Goossens (winnaar van de Mallorca Challenge aan het begin van het jaar) en Dries De Pooter, die eerder deze week nog een rit won in de Tour of Kyushu.

Sponsors haken af: donkere wolken boven Alpecin en Flanders-Baloise

Ook op sponsorvlak is het onrustig. Alpecin-Deceuninck zoekt nog steeds naarstig een tweede titelsponsor nadat Deceuninck aankondigde na 2025 te stoppen. En bij Flanders-Baloise zou de hoofdsponsor zich na 2026 willen terugtrekken. Daarmee lijkt de toekomst van het Belgische wielrennen onzeker: minder ploegen, minder geld, en meer renners zonder perspectief.