'Gewoon een kut dag'
Automobilisten negeerden stoptekens, waardoor ze over het parcours reden tijdens de etappe. De renners voelden zich zodoende niet meer veilig, waardoor er een streep ging door de derde etappe. In gesprek met In het Wiel vertelde Knetemann later op de dag dat ze vooral baalde voor alle vrijwilligers die zich inzetten om de koers überhaupt een kans te geven.
"We hebben een geweldig motorbegeleidingsteam. Geen politie, maar ze weten wat ze doen. Mensen in het verkeer negeren ze gewoon... Dat maakt het ingewikkeld en vervelend. Vooral voor die mensen. Want wat ik zelf heb geleerd, is dat het altijd weer morgen wordt. Maar het is gewoon een kut dag geweest."
Tim Declercq
Knetemann steekt ook de hand in eigen boezem, want van de neutralisatie klopte niet heel veel. "Daar hebben we als organisatie steken laten vallen. En dat moet beter. De neutralisatie is in het leven geroepen om veilig uit de chaos van een startplek te komen, maar al heel snel merkte ik dat er veel auto's op het parcours bleven rijden. Dat was niet goed geregeld." Volgens Knetemann stonden niet alle verkeersregelaars op de plek waar ze moesten staan.
Op een bepaald moment kwam Lidl-Trek-renner Tim Declercq naar de koersauto vanwege de onveilige situaties. "Hij schreeuwde naar ons en was boos. Hij zei dat ze zo niet konden starten, omdat het levensgevaarlijk was. Er was al veel verkeer op de weg en er bleek ook nog een vrachtauto uit een zijweg te zijn gereden, wat een heel gevaarlijke situatie achter in het peloton opleverde." Daar werd Olav Kooij bijna van zijn fiets gereden.
'Dacht dat het onder controle was'
Knetemann snapte de woede van Declercq dan ook. "Ik heb tegen hem gezegd dat we op deze manier niet zouden starten, maar daarna hadden we het vanuit mijn perspectief onder controle. We zijn de Keutenberg overgegaan en er was een kopgroep ontstaan. Ik dacht echt: we hebben het onder controle."
Zelf zat Knetemann achter de kopgroep met de auto. "We reden de Koning van Spanje over en ineens hoorden we dat het peloton stopte. We zijn omgedraaid en toen hoorden we dat er auto's achter de kopgroep tegen de richting zijn gaan inrijden en stopseinen zijn gaan negeren. Dat heeft gevaarlijke situaties opgeleverd."
Al benadrukt Knetemann ook het gedrag van automobilisten. "Er is niet één keer gevraagd om te stoppen, maar meerdere keren. We hadden met iemand te maken die niet even het geduld kon opbrengen om te wachten voor de koers. De renners waren al boos over de neutralisatie. Dat hadden wij beter moeten doen, maar daarna ging het beter. Alleen moet er wel geluisterd worden."
- Cor Vos