Hansen greep in uit noodzaak bij fusie Lotto–Intermarché: ‘Het brak echt mijn hart het nieuws te vertellen’

CPA-voorzitter Adam Hansen nam zelf contact op met renners om hen te informeren over hun toekomst bij de fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty.

Adam Hansen als renner van Lotto

Hansen ziet fusie Lotto en Intermarché leiden tot grote stress

Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond CPA, heeft in een betoog gewezen op de penibele situatie waarin veel renners verkeren door de nakende fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty. De Australiër ziet van dichtbij hoe de onduidelijkheid rond contracten bij beide ploegen tot grote stress leidt.

“Sommige teams houden ermee op, dat is nooit goed nieuws,” opent Hansen in zijn column op sociale media. “Op 15 oktober was de deadline om de teams te registreren, waardoor we veel renners moesten bijstaan met hun verzekering en pensioenplannen om die in lijn te brengen met de samenwerkingsovereenkomst van zelfstandige renners.”

'De fusie bezorgt ons veel kopzorgen'

De fusie tussen Lotto en Intermarché – een primeur van formaat in het moderne wielrennen – zorgt achter de schermen voor chaos. “Iedereen weet dat er na zo’n fusie slechts 30 plaatsen beschikbaar zijn in een team, terwijl we met 44 contracten overblijven bij beide teams,” legt Hansen uit. “Dat renners niet weten of ze überhaupt een werkgever hebben volgend seizoen, zeker zo diep in oktober, is net hetgeen we niét willen.”

Na overleg met de UCI kreeg Hansen een duidelijke lijst met renners die kunnen blijven, én zij die uit de boot vallen. “Ik zal die lijst niet publiceren,” benadrukt hij. “De renners kunnen mij persoonlijk contacteren om te zien hoe het er voor hen voor staat.”

Renners zonder toekomstperspectief

Wat Hansen het meest raakt, is het menselijke aspect. “Wat me het meest van streek maakt, is hoeveel renners er onzeker waren over hun toekomst,” zegt hij. “Nog teleurstellender was het om sommigen van hen te zeggen dat ze geen contract hebben voor volgend seizoen. En dat terwijl hen was verteld dat dat wél het geval was.”

Volgens Hansen ligt de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij de vakbond: “De rennersvakbond zou niet diegene moeten zijn die met dat nieuws komt, al zeker niet in oktober. Het brak echt mijn hart het nieuws te vertellen.”

“We moeten een sterker protocol opstellen”

De Australische vakbondsleider roept op tot structurele verandering: “Deze situatie maakt duidelijk dat we samen met de UCI moeten werken aan een sterker protocol dat de renners beschermt.”

Hoewel teams volgens Belgische wetgeving verplicht zijn om contracten uit te betalen, blijft dat voor Hansen een schrale troost. “Dat is niet waarvoor die jongens wielrenner zijn. Zij willen WorldTour-renners zijn, nu zullen sommigen van hen dat niet zijn.”

Lichtpuntje aan het einde van de tunnel

Toch probeert Hansen zijn column op een positieve noot te eindigen. “Ik wil Lotto en Intermarché aan de andere kant wel bedanken dat ze samen een oplossing vonden om in de eerste plaats nog een team te hebben,” zegt hij. “Het wordt steeds moeilijker voor teams om te blijven bestaan, dus het is positief dat beide teams het mogelijk maakten om te fuseren.”

Maar de kritiek blijft. “De communicatie en transparantie naar renners toe, was ongepast,” besluit Hansen. “Goed, we kunnen het verleden niet veranderen en moeten vooruitkijken. Ik zal de UCI informeren over de situatie van elke gecontracteerde renner.”