De slotrit van de NIBC Tour of Holland zou deels over gravel gaan, maar de bewuste strook werd op het laatste moment uit de route gehaald. Een verstandige keuze, zo blijkt uit recente cijfers van ProCyclingStats (PCS): gravel en kasseien zorgen voor aanzienlijk meer valpartijen dan ritten over asfalt.
Gravel en kasseien: recept voor valpartijen
Uit een analyse van PCS blijkt dat koersen met gravel- of kasseistroken bovengemiddeld vaak leiden tot valpartijen. Helemaal bovenaan de lijst met de meeste crashes in 2025 prijkt Parijs-Roubaix, hoe kan het ook anders? In de Hel van het Noorden werden maar liefst 21 valpartijen gemeld.
Op plaatst twee staat ook een koers over kasseien, namelijk de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen. Daarin werd 14 keer gevallen. Met de Bretonse gravelwedstrijd Tro-Bro Léon bestaat de complete top drie uit wedstrijden met een afwijkende ondergrond.
Ook de Ronde van Vlaanderen (vrouwen) en de Bretonse gravelkoers Tro-Bro Léon staan hoog op de lijst. Met respectievelijk 14 en 13 incidenten vervolledigen ze de top drie.
Top 15 koersen met meeste valpartijen in 2025
- Parijs-Roubaix – 21 valpartijen
- Ronde van Vlaanderen (vrouwen) – 14 valpartijen
- Tro-Bro Léon – 13 valpartijen
- Ronde van Rwanda (etappe 2) – 12 valpartijen
- Antwerp Port Classic – 12 valpartijen
- Strade Bianche – 11 valpartijen
- Baloise Belgium Tour (etappe 5) – 9 valpartijen
- Cholet Agglo Tour – 9 valpartijen
- Tour of Qinghai Lake (etappe 6) – 8 valpartijen
- Tour de France (etappe 3) – 8 valpartijen
- Omloop Het Nieuwsblad – 8 valpartijen
- Parijs-Roubaix (vrouwen) – 8 valpartijen
- Classic Lorient Agglomération – 8 valpartijen
- SUPER 8 Classic – 8 valpartijen
- Muur Classic Geraardsbergen – 8 valpartijen
Van de vijftien wedstrijden waarin het meest gevallen werd, gingen er negen over gravel- en/of kasseistroken.
Niet alleen de stenen zijn schuldig
Toch is enige nuance op zijn plaats. De valpartijen komen niet per se door het gravel of de kasseien. De hectiek in dit soort wedstrijden – met smalle wegen, positioneringsstrijd en hoge snelheden – speelt minstens zo’n grote rol.
Daarnaast duren klassiekers als Parijs-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen veel langer dan een gemiddelde etappe in een rittenkoers, waardoor de kans op een crash simpelweg groter is. Toch blijft het risico duidelijk hoger: een foutje in het Bos van Wallers of op de Monte Sante Marie wordt zwaarder afgestraft dan een slippertje op glad asfalt.
- Cor Vos