Thijs Zonneveld luidt de noodklok!
Het gaat niet goed met de wielersport. In de podcast In de Waaier gaat Thijs Zonneveld in op de status ervan. De analist luidt de noodklok, want dit jaar vallen achter elkaar ploegen om. Met Team Arkéa-B&B Hotels en Intermarché-Wanty (dat fuseert met Lotto, red.) twee WorldTour-teams, maar met onder meer Wagner Bazin ook een ProTeam.
"Er zijn al drie ploegen weg, en dan heeft Team Jayco-AlUla de licentie nog niet op orde. Die staat officieel nog niet op de lijst, omdat ze nog geen aanvraag hebben ingediend. In principe zijn alle renners daarom vrij om te gaan. Als je nu geen goedkeuring hebt, dan heb je wel een probleem. Het kan dat ze gezegd hebben dat ze nog een paar dagen nodig hebben, en dat ook tegen de renners zeggen."
'Ik vind het zorgelijk'
Maar Zonneveld constateert dat het met de financiering van de sport als geheel niet goed gaat. "Dat is al bijna het middenvelder van de sport, hè. Ik vind het allemaal wel zorgelijk. Aan de bovenkant zie je een ratrace waar de budgetten snel stijgen en dat een gedeelte van de ploegen gewoon niet meekan. Dat is al moeilijk voor een Soudal Quick-Step en Alpecin-Deceuninck. Die slagen er nog in met een paar goede renners uitslagen te halen."
In de groep daaronder zitten ploegen die denken dat ze voor spek en bonen meedoen, aldus Zonneveld. "Ze worden afgemaakt in koers en hebben het ook financieel moeilijk. Bij Alpecin krijgen Van der Poel en Philipsen goed betaald, maar daarna is het geld op. Het gaat niet echt goed."
'Ploegen moeten op zoek naar identiteit'
Wielerploegen zijn zeer afhankelijk van sponsoring. "Als die straks gaan denken: we doen eigenlijk niet mee in koersen. Dan zijn we liever derde sponsor van een heel goede ploeg, dan wordt dit wel echt lastig. Er zitten ploegen bij die weinig budget hebben vergeleken met de grote ploegen én die het sportief niet goed doen. Die moeten zoeken naar hun identiteit."
Zonneveld kijkt dan naar ploegen als Bahrain-Victorious en Team Jayco-AlUla. "Een EF heeft nog echt een eigen identiteit en een ander verwachtingsmanagement. Dat ze in grotere koersen op een andere manier rijden. Die hebben bijvoorbeeld geen pure sprinter. Voor veel ploegen is het lastig om die identiteit te vinden samen met een sponsor."
Andere verdienmodellen
Een andere manier om het gezonder te maken is om meerdere verdienmodellen te creëren. Dat zal cruciaal worden volgens Zonneveld, maar tegelijkertijd wordt daar al jaren over gepraat.
"Zolang daar niet over wordt nagedacht door de UCI... Er moet worden nagedacht over tv-rechten, ticketing, een goed transfersysteem... Het zou goed zijn als de wielersport erover nadenkt, want het is een probleem aan het worden. De situatie van Team Jayco-AlUla is ook een situatie om te volgen, want als die ploeg ook onderuit gaat, is het wel echt crisis, crisis."
- Cor Vos