Van de WorldTour naar olympisch goud: Rapha’s bizarre missie voor 10 medailles

Rapha verlaat de WorldTour en richt het vizier op Team USA en olympisch goud. Wat schuilt er achter deze gedurfde Amerikaanse droom?

Renner in Rapha-wielerkleding tijdens training op de fiets, symbool voor Raphas nieuwe koers richting Team USA en de Olympische Spelen 2028.

Rapha breekt met het profpeloton

Nog maar net kondigde Rapha zijn vertrek uit de WorldTour aan - ze zullen niet langer de kleding leveren voor EF Education-EasyPost - of het Britse wielermerk trekt alweer een nieuw plan uit de kast. Geen sponsordeal met een profteam dit keer, maar een megaproject met USA Cycling. Vanaf 2026 kleedt Rapha alle olympische, paralympische en nationale wielerteams van de Verenigde Staten – en dat voor vier jaar lang.

Het doel? Tien medailles op de Olympische Spelen van Los Angeles 2028. CEO Fran Millar vat het samen als een keerpunt: “Onze visie is om van wielrennen de belangrijkste sport ter wereld te maken door het leven van miljoenen mensen te veranderen, en er is geen groter podium voor die ambitie dan wanneer atleten hun land vertegenwoordigen.”

Van Europees stijlmerk naar Amerikaans powerhouse

Sinds de oprichting in 2004 stond Rapha bekend als het stijlvolle, ietwat elitaire kledingmerk dat de Europese wielercultuur ademde. Maar die tijd is voorbij. De Verenigde Staten zijn inmiddels goed voor ruim twintig procent van Raphas omzet, en de focus verschuift steeds verder richting Amerika.

Daar zit ook het grote geld. Rapha is grotendeels in handen van RZC Investments, de investeringsmaatschappij van Steuart en Tom Walton, erfgenamen van het Walmart-fortuin. De Waltons investeren al jaren in fietsinfrastructuur, evenementen en merken – allemaal vanuit hun thuisbasis in Bentonville, Arkansas, dat stilaan het epicentrum van de Amerikaanse fietscultuur wordt.

Renners van EF Education-EasyPost in Rapha-outfit: het einde van een tijdperk. Het merk stopt met de WorldTour en richt het vizier op Team USA en tien olympische medailles.

‘Tien medailles of niks’

De samenwerking met USA Cycling past perfect in dat grotere plaatje. Volgens Brendan Quirk, CEO van USA Cycling, is Rapha de ideale partner om een nieuwe generatie Amerikaanse renners klaar te stomen. “We gaan een gouden tijdperk in voor het Amerikaanse wielrennen, en Rapha kan daarin een katalysator zijn”, zegt hij tegen Cycling Weekly.

Hij klinkt bloedserieus over de ambitie: “Van aerodynamica tot temperatuurregeling, we streven meedogenloos naar elk mogelijk voordeel voor Team USA. Rapha is synoniem met innovatie op het hoogste niveau van de sport. We weten dat onze atleten op hun best zullen zijn wanneer ze in Rapha rijden.”

Tien medailles op één Spelen: het klinkt megalomaan, maar dat is precies wat deze samenwerking zo intrigerend maakt.

Een missie met lef

Het eerste glimpje van de samenwerking dook al op tijdens Big Sugar Gravel in Arkansas, waar USA Cycling-renners meehielpen in Raphas mobiele werkplaats. Daar werd duidelijk: Rapha is niet zomaar sponsor, maar onderdeel van een bredere Amerikaanse wielerbeweging.

De profteams zijn verleden tijd – de olympische droom is de toekomst. En of Rapha die tien medailles haalt of niet, één ding is zeker: dit merk heeft lef, visie en een verhaal dat groter is dan een shirt met een logo.