Donkere maanden, gevaarlijke ritten
Nu de wintertijd is ingegaan, wordt het weer die tijd van het jaar: als je buiten wil fietsen, is dat doordeweeks al snel in schemer of donker. Zelfs de meest doorgewinterde wielrenner weet hoe link die schemerige kilometers kunnen zijn. Onderzoek van TNO laat zien dat veel ongelukken met fietsers juist in het donker of bij kruispunten gebeuren, waar je van opzij nauwelijks opvalt.
Een gewoon voor- en achterlicht doet z’n werk prima voor automobilisten die je van voren of achteren naderen, maar op de zijkant van je gestroomlijnde carbonmachine blijft het donker. En laat dat nou precies de hoek zijn waar de meeste aanrijdingen gebeuren. En juist daar komt dat ene lampje om de hoek kijken dat je benen zichtbaar maakt in beweging.
Zichtbaar maken wat beweegt
De Delftse startup Ziemi pakt dat probleem op een originele manier aan. Uitvindster Luci Santema ontdekte tijdens haar studie aan de TU Delft dat het menselijk brein fietsers niet herkent aan een lampje, maar aan de trappende beweging van de benen.
Daarom ontwikkelde ze zogeheten Biomotion-verlichting: een klein zijlampje dat je benen verlicht in beweging. Zo ziet een automobilist niet zomaar een lichtpuntje, maar direct dat er een fietser aankomt. Volgens onafhankelijk TNO-onderzoek word je met dit systeem 52% sneller gezien en 24% eerder herkend als fietser.
Ook voor fanatieke wielrenners relevant
Misschien denk je: dat is iets voor stadsfietsers met omafietsen. Fout. Juist wie traint op de racefiets in de vroege ochtend of tijdens de avondschemer, loopt extra risico. In de wintertijd vallen de meeste zware aanrijdingen met sportieve fietsers, vaak bij kruisingen waar auto’s afslaan.
Een setje zijlampjes dat je bewegende benen accentueert kan dus letterlijk het verschil maken tussen gezien worden of geraakt worden. En laten we eerlijk zijn: als je honderden euro’s uitgeeft aan aerodynamische overschoenen, mag er ook best wat aandacht naar zichtbaarheid gaan.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FogRuKs8aSIYmuY1761230232.png)
‘Wij van WC-eend’, maar dan met lampjes
Santema weet dat haar pleidooi commercieel klinkt. “Een vast voor- en achterlicht is niet meer genoeg als je van opzij onzichtbaar bent,” zegt ze. “Iedereen ziet in hoe kwetsbaar je bent in het verkeer, zeker in het donker. We hebben een bewezen methode om mensen veilig thuis te laten komen, en dat is met de donkere maanden op komst harder nodig dan ooit.”
Het klinkt als een gadget, maar de cijfers liegen niet. Met 246 fietsdoden in 2024 en tienduizenden spoedeisende hulpbezoeken door avondongevallen is elk procent meer zichtbaarheid meegenomen.
Slimmer verlicht de winter in
Of je nu fanatiek traint voor het nieuwe seizoen of gewoon graag een extra rondje pakt na werk: de donkere maanden vragen om een slimme aanpak. Check dus niet alleen of je lampjes werken, maar of je überhaupt zichtbaar bent vanuit elke hoek. Ziemie heeft speciale racefietslampjes in de collectie.
Want snelheid, wattages en Strava-segmenten zijn leuk, maar ze betekenen weinig als niemand je ziet - dat ene lampje kan het verschil maken.
- Ziemie